De Europese Commissie wil vanaf 2017 scherper toezien op het deugdelijk functioneren van TPMS. De meetsystemen voor bandendruk moeten daardoor winnen aan betrouwbaarheid. Met name het verschil tussen resultaten in testsituaties en op de weg is de commissie een doorn in het oog.

Het Duitse magazine Wirtschaftswoche meldt dat op basis van een document waarop het de hand heeft weten te leggen. Eenmaal in gebruik op de weg zou TPMS in veel gevallen helemaal niet of onvoldoende werken. Daardoor wordt de veiligheid van mensen in gevaar gebracht, vindt de Europese Commissie. Problematisch zouden met name de indirecte systemen zijn, zoals toegepast in auto’s van het VW-concern (VW, Audi, Skoda, Seat), Fiat, Peugeot, Honda, Mazda en Citroën.

In zijn berichtgeving trekt het weekblad een parallel met het VW-dieselschandaal, dat draait om manipulatie van emissiegegevens in testomstandigheden. Sinds twee jaar geleden TPMS verplicht werd voor alle nieuw geregistreerde auto’s zijn in Europa zo’n 27 miljoen nieuw toegelaten auto’s ermee uitgerust. Het verhoogt de rijveiligheid, voorkomt een hoger brandstofverbruik en voorkomt onnodige bandenslijtage.

Het directe TPMS werkt via een druksensor in het wiel en geldt als zeer nauwkeurig, omdat het per wiel meet. Ook gaat de meting door wanneer de auto stilstaat. Dat laatste gebeurt niet bij het indirecte systeem, dat zijn gegevens krijgt via de ABS-sensor van het voertuig. De sensor registreert dat een wiel sneller gaat draaien en relateert dat aan drukverlies. Ook bepaalde  trillingen in het wiel worden gelinkt aan een afnemende hoeveelheid lucht.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties