Terugroepacties in Nederland van sjoemeldiesels hebben afgelopen jaar slechts dertig procent van de eigenaren in beweging gekregen. De rest negeert tot nog toe de updates. Volgens Bovag en ANWB onder meer vanwege de (onterechte) vrees dat het voertuig meer gaat verbruiken en vermogen inlevert.

Blijkens een bericht van het AD rijden momenteel circa 115.000 Nederlanders met een VAG-personenauto die (nog) niet is aangepast. De kennelijke nonchalance komt ook doordat de persoonlijke veiligheid niet in het geding is. Daarnaast lijkt het milieuaspect onvoldoende tot de verbeelding te spreken om een software-update te laten uitvoeren.

In zijn berichtgeving meldt het AD dat medio februari vorig jaar zo’n 175.000 bestuurders van een VW, Audi, Seats of Skoda schriftelijk zijn benaderd om de dealer te bezoeken. Na een technische ingreep loopt de daadwerkelijke uitstoot weer in de pas met de fabriekswaarden. Cijfers van het RDW wijzen uit dat twaalf maanden later minder dan vijftigduizend dieselrijders daadwerkelijk de gewraakte software hebben laten verwijderen.

Het terugroepregister van RDW leert dat Mercedes-Benz vorig jaar kampioen recalls (44) was in Nederland. De helft ervan had betrekking op personenwagens. Renault stuurde dertig keer een terugroepbrief de deur uit, gevolgd door Toyota (19), Opel (17) en VW/Peugeot (beide 16).

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 november 2025
Bob Velthuis beoogd voorzitter BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven
21 november 2025
Gaspedaal.nl analyseert 14 miljoen apk-rapporten
21 november 2025
‘Geen grossierswisseling voor een concept’
21 november 2025
Meer en meer particulieren aan de EV
20 november 2025
Van Mossel neemt twee Britse dealergroepen over
20 november 2025
TransConnect breidt uit op Duitse markt
Meest bekeken berichten
Recente reacties