Veel dealers en andere automotive professionals kijken heel sceptisch naar de elektrische auto. ‘Dat zal wel weer overwaaien’, denken ze. Heren (en dames): wakker worden! The electric vehicle is here to stay! Hiervoor zijn meerdere redenen aan te geven. Allereerst moeten de autofabrikanten hun CO2-targets halen.
Uiteraard helpt het dan als je een paar zeer zuinige of zelfs zero-emissionmodellen in je gamma hebt. Denk niet alleen aan de puur elektrische auto, maar ook aan de plug-in hybride (zeg maar een Prius-met-een-stekker-eraan). Dit wordt echt mainstream, mede door de bijzonder gunstige EU-testcyclus (waardoor een Porsche 918 een emissie heeft van slechts 70 gr CO2/km). Maar ook kostentechnisch: zo’n plug-in hybride met een relatief klein accupakket is over een paar jaar goedkoper te produceren dan de volledig elektrische auto. Overheden omarmen de elektrische auto, niet alleen vanwege het broeikasgasverhaal maar ook door de lagere, lokale emissies (van fijnstof en NOx). En ja, geloof het of niet, de olie raakt echt een keer op! (Versneld zelfs, als BP zo af en toe een heel veld laat leegstromen in de Mexicaanse Golf.) Het is niet voor niets dat Louwman en Auto Binck vechten om het importschap voor het Chinese BYD (voluit: Build Your Dream) te verwerven.
Pardon, BYD zegt u? Ja, wereldmarktleider op het gebied van batterijen voor laptops en GSM’s en ze maken nu ook (elektrische) auto’s. Daarbij hebben we het niet over Landwind eerste generatie, maar over class leading technology op dit gebied. Dus wen maar vast aan het idee van 400 Volt onder de motorkap. En dan vraagt u meteen: ‘Ga ik daar geld aan verdienen?’ Want inderdaad: de puur elektrische auto heeft geen oliefi lter meer en zelfs de remblokken gaan veel langer mee door regeneratief remmen. Maar het – voor u – goede nieuws is dat er de eerste paar jaar wel veel storingen zullen optreden in al die elektronica dus dat geeft mogelijkheden voor sterke klantbinding. En zo’n plug-in hybride is voor de werkplaats natuurlijk best of both worlds: daar zit namelijk ook nog zo’n lekker onderhoudsgevoelige verbrandingsmotor in.
Maar ja, de klant verwacht natuurlijk wel dat de auto ’s avonds klaar staat met een volle accu. Snelladertje in de werkplaats dan maar? Kost ongeveer 40 mille, en dan heb je ook nog een forse elektrische aansluiting nodig. Tja, dat heb je niet even snel terugverdiend. En dan moet je ook nog op het goede paard wedden want de ene fabrikant gaat met gelijkspanning snelladen, de andere met wisselstroom. Kortom: een nieuwe, duurzame markt met onzekerheden maar ook met vele kansen!