Ondanks de stimulans van laadpalen, subsidies en campagnes door de overheid wil het elektrisch rijden in ons land nog niet van de grond komen. Eind juni reden er bij ons 1.576 volledig elektrische auto’s rond, op een totaal van 7,85 miljoen personenauto’s.
Gemeenten hebben inmiddels 1.863 openbare laadpalen geplaatst en daarnaast zijn er zo’n 1.400 semipublieke plaatsen waar men zijn auto kan opladen. Ook bedrijven zijn actief met het plaatsen van laadpalen voor personeel en relaties. Zij hebben er 1.500 neergezet.
Vooral range-extender
Ook VWE-cijfers tonen aan dat de elektrische personenauto nog niet echt gewild is bij de Nederlandse consument. Tussen januari en juli 2012 zijn er van alle modellen tezamen slechts 210 nieuwe auto’s verkocht aan particulieren. De Opel Ampera (143 stuks) is hierbij verruit het populairst. “Er wordt nu wel wat meer verkocht, maar dat zijn vooral auto’s met range-extender. Consumenten lopen nog steeds niet erg warm voor pure EV’s”, aldus Marc van der Elst van VWE. Bedrijven kochten de eerste zeven maanden van dit jaar in totaal 2.126 auto’s (1.332 Ampera’s), die deels elektrisch aangedreven worden.
Ondanks de tegenvallende Nederlandse ontwikkeling verwacht Infiniti Research dat er wereldwijd tot 2015 jaarlijks zo’n achttien procent meer hybrides en plug-in hybrides worden verkocht. Lees er hier alles over >>