Terwijl in Nederland de verkoop van elektrische auto’s (langzaam) blijft stijgen, is de afzet in Duitsland tot een stilstand gekomen. Reden: de Duitse overheid weigert extra stimulans te geven door subsidies in te stellen en verwacht dat de verkoop zelf wel aantrekt zodra de benzine weer duurder gaat worden.

Daarmee is het doel van de Duitse overheid om in 2020 één miljoen elektrische auto’s op de weg te hebben, volledig mislukt. Dat zegt de aan de universiteit van Duisberg-Essen verbonden auto-expert, Ferdinand Düdenhöffer in het FD. Vorige maand alleen al zakte de verkoop van elektrische en hybride auto’s naar 1690 stuks, een daling van maar liefst 22 procent ten opzichte van een maand eerder. Het totale marktaandeel blijft steken op 0,6 procent.

Volgens Düdenhöffer zou Duitsland nu moeten doorpakken met de verkoop anders gaan concurrerende auto producerende landen, zoals China, er met de markt vandoor.

Nederland

Bij vergelijking van de Nederlandse cijfers met die van de top-7 van auto producerende landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, VS, Japan, China en Zuid-Korea), blijkt dat in ons land relatief veel meer elektrische of hybride wagens worden verkocht. Maar ook hier zit de sleet er een beetje op. Niet in de laatste plaats omdat de overheid de subsidie- en bijtellingsregels constant verandert.

De Nederlandse ambitie is om 200.000 elektrische of hybride auto’s op de weg te hebben in 2020. Dat zijn er nu 70.000, waarmee bijna 1 procent van het totale wagenpark elektrisch/hybride is.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
3 oktober 2025
Autotrack biedt SoH-certificaat bij (PH)EV
3 oktober 2025
5,4 procent meer occasions verkocht in september
3 oktober 2025
App vergelijkt kosten laden en tanken
3 oktober 2025
Innovaties in carwash
2 oktober 2025
Bart Boerboom verruilt Eurol voor Euromaster
1 oktober 2025
Nieuw vakblad in 2026: Aftersales Techniek
Meest bekeken berichten
Recente reacties