Zes internationale autoverhuurders zijn op de vingers getikt door de Europese Commissie. De EU reageert op klachten van consumenten. Het vrije handelsverkeer wordt in hun ogen belemmerd.

Aanleiding is de gewoonte om websitebezoekers bij binnenkomst direct door te verwijzen naar de specifieke landenwebsite. Dit gebeurt op basis van het IP-adres van de bezoeker, maar voorkomt daardoor dat er prijstransparantie tussen de landen mogelijk is, een vorm van discriminatie noemt de Commissie het. Een Duitse consument zag, na het ingeven van zijn nationaliteit het tarief zelfs met honderd procent stijgen bij een poging een auto te huren in het VK.

Volgens Michel Barnier, eurocommissaris Interne Markt, zijn zes verhuurders in een brief gevraagd hun praktijken te wijzigen. Drie van hen, Europcar, Hertz en Avis, hebben onvoldoende reactie genomen, wat de Commissie ertoe bewoog om de actie publiek te maken en de consument extra alert te maken. Uiterlijk 30 augustus moeten de maatschappijen aan de commissie doorgeven hoe zij hun werkwijze aanpassen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties