Zes internationale autoverhuurders zijn op de vingers getikt door de Europese Commissie. De EU reageert op klachten van consumenten. Het vrije handelsverkeer wordt in hun ogen belemmerd.
Aanleiding is de gewoonte om websitebezoekers bij binnenkomst direct door te verwijzen naar de specifieke landenwebsite. Dit gebeurt op basis van het IP-adres van de bezoeker, maar voorkomt daardoor dat er prijstransparantie tussen de landen mogelijk is, een vorm van discriminatie noemt de Commissie het. Een Duitse consument zag, na het ingeven van zijn nationaliteit het tarief zelfs met honderd procent stijgen bij een poging een auto te huren in het VK.
Volgens Michel Barnier, eurocommissaris Interne Markt, zijn zes verhuurders in een brief gevraagd hun praktijken te wijzigen. Drie van hen, Europcar, Hertz en Avis, hebben onvoldoende reactie genomen, wat de Commissie ertoe bewoog om de actie publiek te maken en de consument extra alert te maken. Uiterlijk 30 augustus moeten de maatschappijen aan de commissie doorgeven hoe zij hun werkwijze aanpassen.