Ondanks economische onzekerheid en een dalend consumentenvertrouwen groeide de Europese personenautomarkt in juli met 1,2 procent tot een totaal van 1.325.600 voertuigen. Dat is het hoogste volume in juli sinds 2007, aldus een marktanalyse van Jato.
Daarbij dient wel aangetekend dat juni, met 7,9 procent minder registraties, een wel heel slechte maand was. Ook cumulatief scoort 2019 nog altijd niet best, met 2,5 procent minder registraties dan in de eerste zeven maanden van 2018. Slechts tien Europese landen hebben de markt in 2019 zien groeien. Duitsland (+1,1 procent) is daaronder de enige van de vijf grote autolanden in Europa.
In Zweden stegen de registraties in juli met 89,4 procent het hardst, maar staat het totaal na zeven maanden nog altijd 19,5 procent in de min.
In Nederland ging de totale automarkt in juli met 7,9 procent onderuit in vergelijking met vorig jaar. Over de eerste zeven maanden is het verlies ten opzichte van vorig jaar zelfs 10,0 procent en komen we op 262.955 verkochte voertuigen.
Elektrisch
De registraties van elektrische voertuigen kwamen in juli op een totaal van 96.600 voertuigen, 29 procent meer dan in juli 2018. Toch maakt dat nog maar slechts 7,3 procent uit van het totale aantal registraties in juli. Het marktaandeel elektrisch steeg daarmee wel van 5,8 procent tot 7,4 procent. Vooral volledig elektrisch zat in de lift, met een stijging in het volume van 98 procent tot een totaal van 23.200 voertuigen. Tesla en Renault waren hier de belangrijkste aanjagers.
Hybride voertuigen deden het ook goed in juli, met een vraag die met 27 procent toenam tot 56.800 voertuigen. Toyota en Lexus voeren hier de ranglijst aan, maar ook Mercedes en Land Rover scoren aardig met hybride modellen.
Benzineauto’s waren in juli 2019 goed voor 59 procent van het totale aantal registraties in Europa. In juli 2018 was dat nog 56 procent. Diesel zag zijn aandeel dalen van 36 tot 31 procent.