Experts zijn voorzichtig positief over het hernieuwde Halfords dat zich onder meer op de verkoop van auto-onderdelen gaat richten. Gewaardeerd wordt dat er überhaupt keuzes zijn gemaakt en dat men doorpakt. Het gevaar zou schuilen in de franchisenemers zelf die nu eigenaar zijn en het prijswapen.
Drie experts op het gebied van retail hebben zich op Retailwatching.nl gebogen over de nieuwe formule van Halfords.
Martijn de Haas (doelgroepspecialist):
“De grootste kluif voor Halfords is naar mijn idee de marketing en communicatie rond het productaanbod voor ouderen, waaraan al snel een stigma kleeft. De keten staat bekend als een relatief betrouwbaar merk met een redelijke prijs-kwaliteitverhouding. En hoewel dat imago vast wat deukjes heeft opgelopen door het faillissement, heeft Halfords in dat opzicht een voorsprong ten opzichte van eventuele nieuwkomers binnen dit segment.”
Sabien Duetz (retailadviseur en ontwikkelaar van winkelconcepten):
“Het getuigt van weinig visie dat Halfords weer naar het prijswapen grijpt. Het lukt blijkbaar niet om nog onderscheidend vermogen te creëren, dus focussen ze op prijs.Ik houd mijn hart vast voor het feit dat franchisers de boel besturen. Franchise gedreven organisaties blinken niet uit in een gemeenschappelijke visie voor het merk. Vaak is het elke franchiser voor zich en wordt het merk alleen gebruikt als inkoopvehikel. De gedachte ‘wat is goed voor mijn winkel’ staat in veel gevallen centraal, in plaats van ‘wat is goed voor het merk’.”
‘Succesvolle doorstart’
Bart van den Schoot (gespecialiseerd in franchiseformules):
“In elk geval kiest Halfords na zijn doorstart een richting en daar zouden meer retailers een voorbeeld aan kunnen nemen. De belofte die ze met hun nieuwe positionering bieden, moeten worden waargemaakt zodat klanten de weg terugvinden naar de vestigingen. Om de franchisers in dat proces mee te nemen, vormt een schone taak voor de huidige directie.”
Peter Verveen, voorzitter Raad van Commissarissen Halfords reageert:
“De organisatiestructuur die is opgetuigd maakt grote slagvaardigheid mogelijk en is afgeschermd voor verschillen van inzicht tussen individuele franchisenemers. Zo is er een RvC met grote bevoegdheden die samen met de directie de veranderingen doorvoert en is dit niet overgelaten aan de vergadering van aandeelhouders/franchisenemers. De uitgangspunten voor een succesvolle doorstart zijn hiermee optimaal ingevuld. Nu nog een beetje meewind met meer traffic in de winkelstraten graag.“