De export van gebruikte personenauto’s uit Nederland is in 2013 met 14,1 procent gedaald, van 324.842 naar 279.036 auto’s. Daarmee bereikte deze export nog wel het één na hoogste niveau ooit. De export van lichte bedrijfsauto’s daalde eveneens fors, van 64.250 naar 57.381 occasions (-10,7 procent). Dit blijkt uit cijfers van VWE Trendweb.
Het aantal exporten daalde bij personenauto’s in vrijwel alle leeftijden tussen de 3 en 22 jaar. Een categorie waarvan export wel sterk groeide zijn de oldtimers. Export van deze personenauto’s van 25 jaar en ouder steeg van 6.182 naar 14.115 auto’s, een groei van maar liefst 128 procent. Deze exporthausse komt vooral door aanpassingen in de fiscale regelingen voor oldtimers.
Bij export van personenauto’s was Opel vorig jaar het populairste merk. Echter in 2013 daalde de export van Opel’s met 24,4 procent, waardoor Opel naar de tweede plaats zakte. Volkswagen is hiermee het grootste exportmerk geworden, ondanks een daling in export van 13,4 procent. Toyota behoudt een sterke derde positie. Grootste stijger is Mercedes-Benz. Vooral dankzij de oldtimers werden er 19,5 procent meer Mercedessen uitgevoerd, waardoor dit merk naar de vierde positie stijgt. Groei is verder te zien bij Audi en een opvallende 53,5% bij Porsche.
Polen grootste exportmarkt
In 2012 was Libië de grootste exportmarkt, in 2013 halveerde de export naar dit land. Hierdoor was Polen vorig jaar weer de belangrijkste bestemming voor personenauto’s, net als in eerdere jaren. Ook de export naar Duitsland nam af. Groeimarkten in 2013 waren Nigeria, Bosnië-Hercegovina en Moldavië. Bijzondere bestemming is Nauru, een klein eilandje aan de andere kant van de wereld, waarnaartoe vorig jaar vanuit Nederland voor 1 op elke 100 inwoners een auto is verkocht.