Uit cijfers van VWE blijkt dat de export van personenauto’s in de eerste negen maanden van dit jaar 25 procent hoger ligt dan vorig jaar, en de import 11 procent lager. Het zou eind 2012 een krimp van ons wagenpark met ongeveer 250.000 tot 270.000 personenauto’s kunnen betekenen.

De onbalans tussen im- en export wordt mede ingegeven door de teruggave van de BPM bij export en het verschil tussen vraag (kleinere auto’s) en het aanbod (grote en middelgrote ex-leaseauto’s). Volgens berekeningen bij een aantal importeurs van onderdelen en importeurs, zou dit een extra krimp van de aftermarket met 2 tot 3 procent kunnen geven. Daarmee zou als deze lijn wordt doorgezet de reparatie- en onderhoudsmarkt volgend jaar weleens op 7 tot 8 procent krimp uit kunnen komen, verwachten diverse spelers in de aftermarket. Een horrorscenario.

RAI Vereniging bekijkt momenteel de mogelijkheden of er voldoende basis is om de teruggave van de BPM ter discussie te stellen.

Grensverkeer

Aftersales Magazine bracht in mei vijf jaar grensverkeer in beeld. Lees hier het complete artikel over export en occasions >>

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 november 2025
Bob Velthuis beoogd voorzitter BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven
21 november 2025
Gaspedaal.nl analyseert 14 miljoen apk-rapporten
21 november 2025
‘Geen grossierswisseling voor een concept’
21 november 2025
Meer en meer particulieren aan de EV
20 november 2025
Van Mossel neemt twee Britse dealergroepen over
20 november 2025
TransConnect breidt uit op Duitse markt
Meest bekeken berichten
Recente reacties