Vanaf 7 juli 2024 moeten alle nieuwe voertuigen voldoen aan een reeks nieuwe veiligheidseisen, als gevolg van de algemene veiligheidsverordering. De RDW, een van de instanties die typegoedkeuringen afgeeft, ziet erop toe dat nieuwe auto’s aan de nieuwe eisen voldoen.
Om de verkeersveiligheid te bevorderen heeft de Europese Commissie onderzocht welke veiligheidsvoorzieningen daar een bijdrage aan kunnen leveren. Deze zijn vervolgens verplicht op alle nieuwe voertuigen vanaf een bepaalde datum. Als voorbeelden van de per 7 juli verplicht aanwezige nieuwe voorzieningen op nieuwe auto’s geeft de RDW op zijn website de Intelligent Speed Assistance (ISA) en de Event Data Recorder (EDR).
ISA
ISA is een technologie die bestuurders helpt om zich aan de snelheidslimieten te houden. Het systeem waarschuwt de bestuurder wanneer de snelheidslimiet wordt overschreden. Een hogere snelheid zorgt voor een hoger impact in geval van een botsing. Dit wordt bevestigd door de eerder genoemde onderzoeken van de EC. De verwachting is dat ISA een significante daling in het aantal ongevallen bewerkstelligt. En daarnaast een vermindering van de ernst van ongevallen die wel plaatsvinden.
De RDW maakt daarbij de kanttekening dat de snelheidslimiet niet direct betekent dat de snelheid ook veilig is of bij de verkeerssituatie past, en ziet ISA daarom als een ondersteunend systeem. Een andere kanttekening is dat het systeem nog niet 100 procent betrouwbaar is, omdat het lastig blijkt om te allen tijde de actuele snelheidslimiet te bepalen. RDW verwacht dat dit in de toekomst flink zal verbeteren.
EDR
De EDR registreert essentiële gegevens tijdens een ongeval. Deze data omvatten onder andere de gereden snelheid, de activiteit van het ABS-systeem, de stuurhoek en de status van de veiligheidsgordels. Deze informatie is van onschatbare waarde voor het analyseren van ongevallen. Hoewel de EDR voornamelijk een hulpmiddel is voor een analyse van een plaatsgevonden incident. Ook bieden de EDR-gegevens de kans voor lidstaten om de verkeersveiligheid te analyseren en de doeltreffendheid van bijvoorbeeld veiligheidssystemen te evalueren.
Pakket
Andere verplichtingen die sinds 7 juli gelden in nieuwe auto’s zijn een noodremsysteem, rijbaanassistentie, systeem voor vermoeidheids- en aandachtswaarschuwing, achteruitrijdetectie, noodstopsignaal en voorbereidingen voor de installatie van een alcoholslot. Ook worden nieuwe eisen van kracht voor nieuwe voertuigmodellen die twee jaar later voor alle nieuw verkochte voertuigen ingaan, zoals het systeem voor geavanceerde afleidingswaarschuwing, bandenspanningscontrolesystemen voor alle voertuigen en worden eisen voor de noodrem uitgebreid om ook voetgangers en fietsers te kunnen detecteren.