ANWB heeft met een beschadigde Nissan Primera een steekproef gehouden onder 45 schadeherstelbedrijven. De uitgebrachte offertes liepen uiteen van bijna 1.050 euro tot 5.080 euro. Daarnaast zijn veel offertes niet goed gespecificeerd, onvolledig of bevatten overbodige kostenposten, concludeert ANWB. Frits Huffnagel van Focwa Schadeherstel wil een dialoog met de ANWB. Zij zijn niet betrokken geweest bij het onderzoek.
“De resultaten van dit onderzoek roepen veel vragen op. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar de reacties van de bedrijven die aan het onderzoek hebben deelgenomen. Tot nu toe roept deze publicatie veel vragen op. Als Focwa Schadeherstel waken we juist over de kwaliteit van autoschadeherstel. De kop van het ANWB-artikel Schadeherstellers prijzen zich rijk lijkt me zeer voorbarig en niet onderbouwd”, aldus Huffnagel. Het is voor Focwa niet duidelijk welke bedrijven er zijn onderzocht en of bijvoorbeeld de schadeherstelbedrijven die voor ANWB autoverzekeringen actief zijn ook in het onderzoek zijn meegenomen, net als leden van Focwa Schadeherstel.
Een mystery shopper heeft namens de ANWB de 45 geselecteerde schadeherstelbedrijven bezocht door het hele land met de beschadigde auto en heeft vervolgens om een gespecificeerde offerte gevraagd. De beschadigingen betroffen een kapot kofferdeksel, kofferbodem, achterpaneel, bumper en rechter achterpaneel. Op zeventien offertes werd de bodemschade niet gemeld en de schade aan het achterpaneel was in 27 offertes niet opgenomen. De Nissan had geen embleem op de kofferklep, toch hebben zes bedrijven deze volgens de offerte vervangen. Ook het opstellen van de kostenberekening werd door 26 bedrijven doorberekend voor gemiddeld zo’n 85 euro.