De registratie van nieuwe personenauto’s is in Europa het eerste kwartaal van 2016 gestegen met 8,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van koepelorganisatie ACEA.
In aantallen gemeten ging het om ruim 3,8 miljoen registraties. Nederland geniet de twijfelachtige eer om als enige – samen met Griekenland (-11,3 procent) – in Q1 een min te boeken (-10,2 procent). De vooruitgeschoven 2016-verkoop van december vorig jaar speelt hier zoals bekend een grote rol. In de periode januari t/m maart jl. omvatte de Nederlandse markt 98.558 registraties, tegen 109.702 in de eerste drie maanden van 2015.
Structureel karakter
De groei in Europa als geheel vertoont al tijden een structureel karakter. Maart 2016 ( 6.0 procent ten opzichte van maart 2015) was de 31e achtereenvolgende maand van progressie. In totaal werden vorige maand in de EU 1.700.683 nieuwe personenwagens geregistreerd. In volume gemeten ligt het resultaat dicht bij hetgeen werd genoteerd in maart 2007, kort voordat de economische crisis toesloeg.
Op de grootste afzetmarkten deed Italië afgelopen maand de beste zaken ( 17.4 procent, opnieuw dubbele cijfers). Frankrijk ( 7.5 procent) en het Verenigd Koninkrijk ( 5.3 procent) volgen op plek twee en drie. Stabiel bleven de registraties in Spanje (-0.7 procent) en Duitsland (-0.04 procent). Kanttekening van ACEA-zijde: Pasen viel dit jaar in maart en vorig jaar in april, waarmee Q1 van 2016 minder verkoopdagen telde. Gemeten over het hele eerste kwartaal deden Spanje ( 6.9 procent) en Duitsland ( 4.5 procent) het overigens duidelijk beter dan het beginkwartaal van 2015.
Jaguar-Land Rover
Bij de fabrikanten springt Jaguar-Land Rover er uit, met in de Europese Unie een kwartaalgroei van 27,6 voor Land Rover en 103 procent voor Jaguar. Tevreden gezichten waren er ook bij Honda ( 28,7 procent), Mazda ( 29,1 procent), Lexus ( 22,1 procent) en Jeep ( 24,1 procent). Minder blij terugkijken op Q1 zullen Mitsubishi (- 6,7 procent), het door GM van de Europese markt gehaalde Chevrolet (-70,2 procent) en Nissan (-2,5 procent).