De grootste grossier van auto-onderdelen voor geïmporteerde voertuigen in de Verenigde Staten en Canada, Worldpac, is toegetreden tot Group Auto International. Worldpac bestaat 45 jaar, heeft 115 vestigingen en bedient een netwerk van ruim 30.000 onafhankelijke autobedrijven. Worldpac kende in 2014 een omzet van meer dan 1 miljard dollar.
Het totale inkoopvolume van de Group Auto-organisatie komt daarmee op ruim 8,3 miljard euro. Volgens Freek Blekxtoon, Directeur van Group Auto Nederland, heeft Worldpac zich aangesloten omdat er veel synergie is met de reeds bestaande leden van Group Auto. Worldpac richt zich in Noord-Amerika vooral op Europese en Japanse voertuigen, met de levering van onderdelen van matching quality. Freek Blekxtoon: “Zij verkopen –logischerwijs- veel eerste montage kwaliteit onderdelen van dezelfde fabrikanten waar wij in Europa mee werken. Het bundelen van krachten is natuurlijk een ongoing internationaal proces; Amerikaanse bedrijven als LKQ en wellicht binnenkort ook NAPA richten zich op Europa, dus omgekeerd richten Europese organisaties zoals de onze zich op Amerika en Canada. Group Auto heeft overigens al een aantal jaren voet aan de grond in Zuid-Amerika, met ook veel synergie, zoals in Brazilië waar een enorm wagenpark is, met erg veel Volkswagens en ook Franse modellen. De globalisering en schaalvergroting neemt toe, en voor onze Group Auto-organisatie is Worldpac een welkome aanvulling in dat proces.”
Fource
Worldpac is onderdeel van het concern Advance Auto Parts en is sinds 1 juli formeel lid van Group Auto International, waarvan het hoofdkantoor in Parijs is gevestigd.
Group Auto International is nu in ruim 40 landen actief en de landelijke netwerken werken nauw samen op het gebied van inkoop, techniek, IT-oplossingen en marketingprogramma’s.
In Nederland werkt Group Auto overigens samen met LKQ’s distributieorganisatie Fource.