In een tijd waarin het dienstverlenend karakter van een autodealer de hoogste prioriteit zou moeten hebben, is hij er nog steeds: de arrogante, opdringerige autoverkoper. Dat zegt althans de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) die heeft onderzocht dat 10 procent van de ondervraagde zakelijke rijders de autoverkoper als uitermate irritant ervaren.
De VZR heeft zo’n 400 leden ondervraagd over hoe zij tot de keuze van hun huidige zakelijke auto zijn gekomen. Alle ondervraagde zakelijke rijders waren in het afgelopen jaar van auto gewisseld. Ondanks de versobering van autoregelingen en de bijtellingspolitiek, ervaren 9 op de 10 rijders het als een feest om een nieuwe auto te mogen uitzoeken. Voor bijna 3 op de 10 is oriëntatie op een auto een continu proces, ook als er net een nieuwe zakelijke auto is gekozen.
Er worden maar 2 tot 3 dealers bezocht van 2 tot 3 merken om de auto te ruiken, te voelen, te zien en voor het maken van een proefrit. Een kwestie van inkoppen, zou je denken, maar het lukt dealers en verkopers nog vaak om de klant toch weg te jagen. Bijna 1 op 10 noemt het contact met arrogante, ongeïnteresseerde of juist opdringerige verkopers als het minste aspect.
Online
Het grootste deel van het koopproces van de auto vindt tegenwoordig online plaats. Maar liefst 67 procent haalt zijn informatie vooral van de merkensites. Driekwart blijkt van tevoren de selectie al te hebben beperkt tot 2 of 3 merken en gaat dus gericht op zoek. Toch besteedt ruim de helft van de ondervraagden meer dan 10 uur en 1 op de 5 zelfs meer dan 30 uur aan het uitzoeken van de auto.