Bepaalde onderdelen en services kunnen beter worden verkocht. Zo blijkt uit de analyses van Werkplaats Serviceprovider (Wesp) over de eerste twee kwartalen van dit jaar en heel 2013.

Werkplaatsen laten bepaalde onderdelen makkelijk zitten of zien ze zelfs over het hoofd, zoals het interieurfilter bijvoorbeeld. Als dat volgens de fabrieksvoorschriften zou worden vervangen, kunnen werkplaatsen zeker twee tot drie keer meer interieurfilters verkopen dan nu het geval is. Dan moet uiteraard wel worden aangetoond dat er conform onderhoudsvoorschriften wordt gehandeld. En, wie het oude en vervuilde interieurfilter laat zien als de klant zijn factuur komt betalen, zal weinig hoeven uit te leggen.

Filterfabrikant Sogefi heeft onlangs een onderzoek in Europa gedaan naar de vervangfrequentie van interieurfilters. Daaruit bleek dat slechts één op de vier interieurfilters volgens fabrieksvoorschrift wordt vervangen.

Aircoservice

Los van tijdige vervanging, is er een logische combinatie tussen een interieurfilter en aircoservice. Dus is het ook van belang de aircoservice te koesteren en dit niet uitsluitend als seizoensactiviteit te beschouwen. De tip is dus bij een onderhoudsbeurt altijd een aircocontrole uit te voeren en dan ook niet het interieurfilter te vergeten.

Uit de data van 355.780 werkorders van 110 universele garagebedrijven over de afgelopen zes kwartalen (01-01-13 tot 30-06-14) blijkt dat de wintermaanden niet actief worden gebruikt voor aircoservice. Toch kan en heeft de airco in de winter een belangrijke functie, zoals het zorgen voor goed zicht door de voorruit.

Dat er zeker garagebedrijven actief zijn met de verkoop van aircoservice en interieurfilters, blijkt onder andere uit de Wesp-data. Er is een afgetekende top tien bedrijven die behoorlijk beter presteert dan het gemiddelde garagebedrijf. En dat komt niet door hogere wiskunde, maar vooral gewoon actiever de verkoopkracht benutten.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
29 april 2025
Forse omzetgroei voor Autodoc in 2024
29 april 2025
Driver Lounge wordt hart van vernieuwd Maas-De Koning Moordrecht  
29 april 2025
LKQ als concepteneigenaar
28 april 2025
Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
28 april 2025
De transformatie van Automotive Academy
28 april 2025
‘Kans Bosch Car Service te worden met beide handen gegrepen’
Meest bekeken berichten
Recente reacties