Ondanks een stijging van 18 procent in mei in vergelijking met mei 2022, tot een totaal van ruim 1,1 miljoen, en van 17 procent voor de eerste vijf maanden van 2023, tot een totaal van 5,3 miljoen (6,9 miljoen in 2019), zijn de registraties van nieuwe personenauto’s in de 28 Europese landen nog niet op het niveau van voor de coronapandemie.
De huidige winst wordt vooral geboekt in de segmenten van de batterij-elektrische auto en de suv. Een en ander blijkt uit de jongste cijfers van Jato Dynamics.
Tesla
Hieruit blijkt tevens dat Tesla de grote winnaar is van dit jaar. De Amerikaanse autofabrikant boekte in mei een marktaandeel van 2,63 procent. In mei 2022 was dat, weliswaar onder invloed van toeleveringsproblemen, slechts 0,15 procent. In mei 2023 liet Tesla in Europa bijna 29.400 voertuigen registreren, voor een belangrijk deel toe te wijzen aan voortdurende prijsdalingen. Vergelijk dat eens met de 8810 in mei 2021, 2757 in mei 2020 en 4087 in mei 2019. Overigens blijft Volkswagen Europees marktleider, met 117.431 registraties in mei 2023.
In het segment van de batterij-elektrische auto alleen bedroeg het marktaandeel van Tesla in mei zelfs 17,4 procent en 18,9 procent over de eerste vijf maanden van 2023 (12,2 procent in dezelfde periode vorig jaar).
Dacia Sandero
De Dacia Sandero bleek opnieuw het best verkopende model te zijn in Europa, met een totaal van 21.745 registraties. Deze laag geprijsde auto is met name populair in belangrijke markten als Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland. Tesla volgt kort daarop met zijn Model Y (21.530 registraties). De Volkswagen T-Roc is met afstand derde met 18.333 registraties en wordt kort daarop gevolgd door de Peugeot 208 (18.157 registraties) en de Renault Clio (18.078 registraties).