Waar liggen de kansen voor de dealer? Die vraag stond centraal tijdens het gelijknamige evenement van Automotive Insiders. In het aldaar gepresenteerde kwartaalrapport van ING wordt de dealer vier scenario’s voorgespiegeld.
De vier geschetste scenario’s zijn: doorgaan met de huidige merkwerkplaats, een erkend reparateurschap voor dat merk aanvragen, je aansluiten bij een universele formule of er zelf een beginnen. Die laatste wordt bijvoorbeeld door de grote dealerholdings momenteel opgepakt. Vanuit de zaal werd nog een vijfde scenario ingebracht: het stoppen met je bedrijf. In de paneldiscussie na afloop werd die optie afgeserveerd: “Veel ondernemers denken niet over stoppen, maar willen graag dat hun buurman ermee stopt. Want dan wordt alles weer zoals het was. Een utopie natuurlijk.”
Een ander belangrijk onderwerp tijdens het evenement was de onderdelenvoorziening. Jan Willem Goorhuis van Bleker Autoteile benadrukt dat onderdelenverkoop via de dealer makkelijker gezegd dan gedaan is. “Je moet denken en doen als een grossier. Het is echter makkelijker om geld te verdienen aan merkonderdelen die het universele kanaal monteert dan de klant met een oudere auto in de dealerwerkplaats te krijgen.” Van Heck-directeur Johan van der Hoeven pareert de concurrentie snel: “Onze onderdelen komen uit dezelfde fabrieken maar ik wil ze voor twintig procent minder kunnen verkopen.”