De actieradius van volledig elektrische auto’s is onder de nieuwe WLTP-meting gemiddeld 27,5 kilometer lager ten opzichte van de oude NEDC-meting.

Dat blijkt uit een analyse van Jato, die een vergelijking maakte van 26 versies van auto’s waarvan zowel NEDC- als WLTP-meetgegevens beschikbaar zijn. In acht gevallen is voor de WLTP-homologatie de batterij vervangen door een zwaardere. Voor de versies waarbij de batterij hetzelfde is gebleven, bedraagt de daling van de actieradius zelfs 54,95 kilometer.

Duurder

De retailprijs per gemiddelde versie is bovendien gestegen met ruim 1500 euro. Een deel van de prijsstijging is het gevolg van het plaatsen van een zwaardere batterij. Voor de versies met dezelfde batterij stijgt de gemiddelde prijs met 1352,35 euro. Bij de versies die een zwaardere batterij hebben gekregen is de prijsstijging gemiddeld 1885 euro.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties