De aanleg van een landelijk dekkend netwerk van laadstations en -palen, te financieren uit de opbrengsten van rekeningrijden, zou wel eens dé doorslaggevende factor kunnen zijn in de transitie van fossiele naar elektrische mobiliteit. Dat pleidooi houdt marketingdirecteur Martijn Versteegen van Leaseplan Nederland in Het Financieele Dagblad.
Rekeningrijden is volgens Verstegen niet alleen een probaat middel tegen files maar ook een manier om vergroening van het Nederlandse wagenpark te stimuleren.
Door in de belastingsfeer een verschuiving van bezit naar gebruik te bevorderen, kan een nieuw kabinet de bereidheid aanjagen van consumenten om een nieuwe – en dus zuinigere en schonere – auto te kopen. Zo’n stimulans is nodig, nu personenwagens langer doorrijden en het nationale wagenpark daardoor relatief ouder en vervuilender wordt. Aangezien de nieuwste modellen steeds vaker beschikken over actuele verkeersinformatie krijgt de doorstroming van verkeer een impuls. Ook moderne technische functies op het gebied van autonoom rijden dragen bij aan verminderde congestie. Tot slot zouden wat Versteegen betreft volledig elektrische auto’s moeten worden vrijgesteld van kilometerheffing.