De occasionverkopen in Nederland zijn in 2013 licht gedaald ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de cijfers van VWE Trendweb. De verkoop van gebruikte personenauto’s door autobedrijven aan consumenten (B2C) daalde met bijna 28.000 auto’s, van 1.043.245 naar 1.015.381 (-2,7 procent). Ook verkochten consumenten onderling (C2C) in 2013 minder gebruikte personenauto’s. Deze verkopen daalden van 731.393 naar 704.504 (-3,7 procent).
Volkswagen blijft het meest verkochte merk occasions. Opel is in aantallen B2C verkochte occasions de grootste daler, maar behoudt de tweede plaats. Ook Renault is 6,3% gedaald en daardoor ingehaald door Peugeot. De grootste stijging in verkochte occasions vond plaats bij Kia ( 10,5 procent) en bij de premiummerken Audi, BMW en Mercedes. Opvallend is de relatief sterke groei bij Dacia, Porsche en Mini. GM had daarentegen een slecht jaar, naast Opel is ook het aantal verkochte Chevrolets maar liefst 21,2 procent gedaald.
Groei import
De import van occasions is afgelopen jaar sterk gegroeid; van 70.296 personenauto’s in 2012 naar 88.464 in 2013 ( 25,8%). Deze groei is vooral te zien bij jonge auto’s. Import in de categorie auto’s tot 5 jaar oud steeg met 54,2%, van 32.667 naar 50.385 auto’s. Dit betekent dat meer dan de helft van de importauto’s nu jonger dan 5 jaar is. Daarentegen daalde import van auto’s van 25 jaar en ouder met maar liefst 63,2%, van 12.768 naar 4.700 auto’s. Dit is vooral gevolg van aanpassingen in fiscale regelingen voor oldtimers.
Volkswagen heeft in 2013 Mercedes verdrongen als populairste merk bij import. Enerzijds doordat er 27,0% meer Volkswagens werden geïmporteerd, anderzijds doordat het aantal (vooral oudere) Mercedessen juist met 26,1% daalde. Grootste groeier is Renault, waarvan 2.603 auto’s meer werden geïmporteerd ( 128%), maar ook bij Opel, Toyota en Ford namen de aantallen behoorlijk toe. Snelle stijger is Hyundai, met 246% meer importen. Teruggang is vooral te zien bij nichemerken als Land Rover, Chevrolet USA en Jeep.