De Louwman Group (importeur van Toyota, Lexus en Suzuki maar bijvoorbeeld ook Yokohama) heeft met de curator van het failliete autobedrijf Hessing overeenstemming bereikt over de overname van exclusieve bedrijfspand aan de A2 bij Utrecht. Van daaruit heeft Louwman de intentie de bedrijfsvoering van de failliete importeur voort te zetten, onder een nieuwe naam waarin naam Louwman waarschijnlijk voorkomt.
Het bedrijf maakt geen doorstart omdat Louwman alleen de vaste activa overneemt. “We gaan in een nieuw bedrijf de service-activiteiten zo snel mogelijk weer oppakken”, zei Evert Louwman, chairman van de gelijknamige groep. “Daarbij voorzien we zeker een rol voor een groot deel van de voormalige werknemers van Hessing, vanwege hun grote vakmanschap dat aan de reputatie van het bedrijf heeft bijgedragen.”
De oude voorraden van Hessing (die van Louwmans financieringonderneming Alcredis zijn) en de continuering van de importactiviteiten van Rolls-Royce, Bentley, Lamborghini en Bugatti spelen nog een invloedrijke rol op de snelle doorstart. Zo zijn nieuwe importcontracten nodig omdat het een nieuwe onderneming betreft. “Maar daarvoor is wel duidelijk een intentie, ook gezien de goede relatie die het oude bedrijf had met haar klanten”, aldus Louwman. Om de aanbetalingen op enkele lopende verkooporders voor nieuwe auto’s te kunnen verrekenen wordt ook een oplossing gezocht.
Henk van der Kwast, van dealergroep Stern, is de afgelopen dagen als mogelijke overnamepartij genoemd. “Kennelijk zijn wij links en rechts door het grote geld ingehaald”, aldus een even verraste als teleurgestelde Van der Kwast die desalniettemin Louwman met de transactie feliciteert. Volgens Van der Kwast onderhandelt hij nog wel door met enkele van de door Hessing gevoerde exclusieve merken zoals Bentley en Maserati voor vertegenwoordiging in Nederland.