Volgens wetenschappers is de natuurlijke straalstroom, waarschijnlijk door een opwarmend Noordpoolgebied, momenteel aan een structurele verandering onderhevig. Het waarom laat zich raden; de druk van onze maatschappij op de natuur. De gevolgen worden steeds beter zichtbaar, zoals langere perioden van droogte en hitte. Toch slapen de meesten van ons rustig verder. Naast de straalstroom, die op negen kilometer of hoger actief is, zijn ook de maalstromen (draaikolken) in onze zeeën en oceanen onder invloed van temperatuur, getijden en windrichting aan verandering onderhevig. Beide hebben met elkaar te maken, hebben grote gevolgen, maar er tegenin gaan is schier onmogelijk.
Je zou de veranderende straal- of maalstroom, en de grote gevolgen die dat kan hebben, kunnen vergelijken met de transitie naar een CO2-neutraal Europa in 2050. De weg er naartoe is geen strak geplaveid pad, maar eerder een karrenspoor vol gaten, waar overheen de Europese auto- en onderdelenindustrie nog steeds een weg zoekt naar een toekomst die hen een bestendig en duurzaam verdienmodel oplevert.
De veranderende geopolitieke situatie is nog zo’n fenomeen. Gaan Chinese autofabrikanten daadwerkelijk in Europa produceren en waar halen ze hun onderdelen dan vandaan? Je moet als autofabrikant op jaarbasis zo’n 250.000 tot 300.000 auto’s produceren om de benodigde investeringen te kunnen rechtvaardigen. Gaan Chinese fabrikanten samenwerken, met elkaar of met Europese, Koreaanse dan wel Japanse fabrikanten? Veel is nog onduidelijk, maar dat er wat gaat veranderen is zeker.
Nu automobiliteit – inclusief reparatie en onderhoud – voor de particuliere consument steeds duurder wordt, zal de aftersales een kritische factor worden. Tel daarbij op dat autofabrikanten en autoretailers op Europese schaal nadenken en achter de schermen lobbyen voor een actieve verjonging (lees: sloopregeling) van het wagenpark, en de aftermarket zal op termijn serieus rekening moeten houden met de mogelijkheid van een sterke, of beter gezegd: negatieve invloed op de werkplaatsomzet.
Murw gebeukt door al deze ontwikkelingen gaan velen als tamme schapen mee in de maalstroom, maar misschien is het tijd om tegen die stroom in te gaan. Sla met uw vuist op tafel! Al is het maar voor uw eigen gemoedsrust.