Het aandeel benzine en diesel in aantal nieuw verkochte personenauto’s is nog steeds het grootst (95 procent), maar de alternatieven zijn in opkomst. De hybrides realiseerden ruim 83 procent van de registraties in 2010. Dat blijkt uit de Duurzaamheidsmonitor 2011 van Bovag, IvDM en RAI Vereniging. Door de opkomst van de BPM-vrije diesel is het marktaandeel hybride vorig jaar voor het eerst afgenomen.
De nieuwverkoop van kleine auto’s is de laatste jaren toegenomen, mede door de fiscale stimulering van (zeer) zuinige auto’s en de financiële crisis. Zo steeg bijvoorbeeld het a-segment met vijf procent naar 25,3 in 2010 ten opzichte van 2009 en het b-segment noteerde een plus van 2,9 procent.
De verkopen van nieuwe diesels in de hoogste bijtellingsklasse zijn in 2010 met ruim zestig procent gedaald ten opzichte van 2008. Bij benzine was dit een afname van 38 procent. De elektrische auto’s, inclusief hybride, zijn weliswaar maar goed voor een aandaal van 0,7 procent in 2011, toch is dit een bijna verachtvoudiging met 57.140 stuks in vergelijking met 2007. Het aandeel bestelauto’s in het bedrijfswagenpark is tussen 1980 en 2011 gestegen van 59 naar 84 procent.
Terwijl auto’s zwaarder zijn geworden door de veiligheidseisen, is toch door betere motoren de uitstoot juist verminderd. In de periode 2000 tot 2010 is de verkoop van auto’s met een uitstoot van minder dan 121 gram per kilometer CO2 in Europa gestegen met ruim 2.400 procent. Nederland is Europees leider in de verkoop van zuinige auto’s. Ons land voldoet nu al aan CO2-norm van 2015.
De gemiddelde leeftijd van het wagenpark in ons land is de laatste tien jaar toegenomen. Was in 2000 nog bijna tien procent van de voertuigen jonger dan één jaar, in 2011 was dit vier procent minder. Het aandeel twintig jaar en ouder is in deze jaren zelfs verdubbeld naar 408.340 personenauto’s. Door beter technieken is het wagenpark, ondanks de veroudering, schoner geworden.