Consumenten kochten in het tweede kwartaal van 2015 meer occasions. Deze werden vaker bij autobedrijven gekocht; zij verkochten 5,4% meer gebruikte personenauto’s (B2C) dan vorig jaar. Na een periode van dalingen lieten de verkopen van personenauto’s tussen consumenten onderling (C2C) nu ook weer groei zien (3,3%). Dat blijkt uit cijfers van VWE.

Van de meest verkochte occasion, de Volkswagen Polo, stegen de verkopen sterk ten opzichte van vorig jaar (18,4%). Ook andere occasions uit het B-segment, zoals de Renault Clio en Toyota Yaris, werden meer verkocht. Opvallend is dat verkopen van enkele populaire auto’s uit het kleinere A-segment juist daalden, zoals de Peugeot 107, Renault Twingo en Fiat Panda.

In het tweede kwartaal van 2015 is de import van occasions verder gestegen. Bij personenauto’s stegen de aantallen met maar liefst 30,8% ten opzichte van vorig jaar. Bij bedrijfsauto’s zelfs met 40,9%. In de eerste helft van dit jaar zijn er daarmee 30% meer occasions geïmporteerd dan in de eerste helft van 2014. Vooral jonge kleinere personenauto’s worden meer geïmporteerd om te voorzien in de sterke vraag hiernaar bij Nederlandse consumenten.

Export

De export van personenauto’s daalde in het tweede kwartaal met 2,1% ten opzichte van vorig jaar. De belangrijkste exportbestemmingen bleven gelijk, met Polen als grootste markt. Export naar Duitsland, Libië en Roemenië liep wat terug.

Bij lichte bedrijfsauto’s was de daling ten opzichte van vorig jaar met -28,3% zeer sterk. Dit komt vooral door de moeilijke situatie in Oekraïne, voorheen de grootse exportmarkt voor bedrijfsauto’s. Ook voor de export van bedrijfsauto’s was Polen het afgelopen kwartaal de grootste markt, met Roemenië als goede tweede. Voor Oekraïne zien we tussen kwartaal 1 en 2 een licht herstel.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties