Op 21 oktober 2017 is op 76-jarige leeftijd John Hoekzema overleden. Hoekzema was de enige persoon die zowel directeur als voorzitter van Bovag is geweest. Dat maakt Bovag bekend in een in memoriam, waarin Hoekzema wordt gekenschetst als “een onconventionele visionair die zich bezighield met zaken die nog steeds actueel zijn. En bovendien de vader van de apk zoals we die vandaag de dag nog steeds kennen”.

Hoekzema ging in 1967 bij Bovag aan de slag, waarover hij in zijn afscheidsinterview in 2000 tegenover het Reformatorisch Dagblad bekende: “De belangrijkste lokker, ik zeg het eerlijk, was voor mij de auto van de zaak. In die tijd kreeg je dan een tweede- of derdehandsje van een medewerker. In mijn geval was dat een Ford Anglia. Op een dag werd ik aangehouden met dat ding. Jammer: bij de remproef door de politie begaven de remmen het. Kort daarna kreeg ik een nieuwe auto, een Opel Kadett.”

Huzarenstuk

In vijftien jaar tijd werkte Hoekzema zich op tot algemeen secretaris, ofwel directeur van Bovag, als opvolger van Hans Graat. In de jaren 80 kreeg hij het voor elkaar dat de apk voor personenauto’s werd ingevoerd. Anders dan in andere landen was dit geen overheidstaak, maar mochten autobedrijven deze zelf uitvoeren. Onder leiding van Hoekzema werd de politiek ervan overtuigd dat dit in combinatie met onderhoud namelijk efficiënter was en dat heeft de Nederlandse autobedrijven uiteindelijk geen windeieren gelegd. Hoekzema was zeer sterk in de lobby en het relatiebeheer, zowel nationaal als internationaal.

Visionair

Hoekzema werd in 1994 de eerste Bovag-medewerker die het schopte tot bondsvoorzitter. Hij bleef dat tot aan zijn vroegpensioen kort na de eeuwwisseling. John Hoekzema was een mobiliteitsman in hart en nieren en daarnaast een visionair die kwesties op de kaart zette die nu nog steeds actueel zijn. In de negentiger jaren toonde hij zich een fel tegenstander van rekeningrijden en de tolpoorten. Kilometerbeprijzing en zijn zelf bedachte ketenmobiliteit konden hem echter wel bekoren. John Hoekzema werd geboren op 18 augustus 1941 in Oostburg en overleed op 21 oktober 2017 in Knokke (België).
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
9 april 2025
Nexus Automotive International onthult bandenstrategie
9 april 2025
Bovemij Group weet verlies te verkleinen
9 april 2025
Partnership Vinacles en EV-Database voor rijkere EV-data
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
Meest bekeken berichten
Recente reacties