Volgens een studie van het bij onze Oosterburen bekende Instituut für Automobilwirtschaft, dat aan de vooravond van de Automechanika is gepresenteerd, zal de komende tien, vijftien jaar zeker zes tot dertien procent van het aantal Duitse werkplaatsen verdwijnen.

Een aantal trends is daarvoor verantwoordelijk. Klanten zullen onder invloed van bijvoorbeeld smartphones, sociale media en internetconcepten werkplaatsafspraken maken. Slimme marketeers – inclusief nieuwe toetreders – ‘sturen’ klanten naar bepaalde werkplaatsconcepten dan wel ketens. De consument zal sowieso minder binding hebben met het autobedrijf, wordt gesteld.

Dan de concurrentiestrijd in de branche. Grotere en meer marktgerichte autobedrijven (ketens) zullen groeien ten koste van andere, minder agressieve ondernemingen. Het wagenpark zal voor de lange termijn weinig tot geen groei vertonen. Dat beperkt de groeimogelijkheden van aftersales-activiteiten. Het reparatie- en onderhoudsvolume is lager en zal verder dalen door langere onderhoudsintervallen en een verbeterde productkwaliteit. Bovendien daalt het gemiddeld jaarkilometrage sterker dan verwacht. Verder wordt verwacht dat de leasemarkt zich verder zal ontwikkelen. Duitse leasemaatschappijen zullen nog sterker dan bij ons, sturen op onderhoud, reparatie, banden en schadeherstel. De conclusie die door de onderzoekers wordt getrokken is, dat er simpelweg een kleinere koek ontstaat waaruit vooral de grotere marktpartijen een flinke hap zullen nemen.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties