Het Belgische chemiebedrijf Solvay is volop bezig met de ontwikkeling van een motor die volledig uit kunststof bestaat. Het project dat Polimotor 2 is gedoopt zal volgend jaar worden getest door een racewagen.

Door het gebruik van speciale polymeertechnologieën wil Solvay een motor – het zwaarste onderdeel van de wagen – van zowat 41 kilogram bouwen. Dat is ongeveer 40 procent minder dan de huidige, metalen, standaardmotoren. Solvay zal voor de viercilinder tien metalen onderdelen vervangen. Onder meer de waterpomp, oliepomp en de nokkenastandwielen krijgen een plastic variant. De plastic motor zal minder wegen, wat de steeds strengere milieueisen, zoals een lager verbruik en minder uitstoot, ten goede moet komen.

Doorbraak

De motor moet in 2016 getest worden in een Norma M-20 conceptauto. Die zal in de VS deelnemen aan een race op het circuit van Lime Rock Park. “Dit samenwerkingsproject zal uiteindelijk het pad effenen voor innovatieve doorbraken in toekomstige commerciële auto’s”, klinkt het in het persbericht. Solvay levert nu reeds materialen aan de automobielindustrie. Er wordt steeds vaker op hen beroep gedaan om metalen onderdelen te vervangen.

In de jaren 80 werkte Solvay al mee aan de ontwikkeling van de eerste Polimotor, die gedeeltelijk van plastic gemaakt was. Dat model was gebaseerd op een Fordmotor en woog 69 kilogram in plaats van de 188 kilogram van de metalen variant. De eerste Polimotor is echter nooit gebruikt in een auto.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
14 augustus 2025
Yokohama boekt 10,3 procent meer omzet in H1 2025
14 augustus 2025
Jan-Piet van Kesteren directeur Goodyear EMEA
Meest bekeken berichten
Recente reacties