Bovag organiseert op 25 juni voor het tweede achtereenvolgende jaar een Nationale Autowasdag. Naar verwachting doen rond de zestig Bovag-autowasbedrijven mee. Aanmelding voor de aankomende editie moet vóór zaterdag 18 juni een feit zijn. Deelnemers ontvangen dan (zolang de voorraad strekt) een spandoek om het evenement lokaal te promoten.
Het initiatief beoogt professioneel autowassen in de schijnwerper te plaatsen bij de consument. Onderzoek door Bovag leert dat 1 op de 10 personenauto’s (in totaal 800.00) nooit gewassen wordt. Van de consumenten die de auto wél regelmatig wast doet 29 procent dit overwegend thuis; 55 procent prefereert een wasstraat of ‘roll-over’, de rest kiest voor de wasbox.
Gemiddeld wassen Nederlanders 8,4 keer per jaar c.q. eens in de ruim zes weken hun auto. Dat de aankomende Nationale Autowasdag op een zaterdag plaatsvindt is geen toeval: bij 46 procent van de Nederlanders is dit nog steeds de meest populaire dag om de auto te (laten) wassen.