Een kleine 3 zettabytes, dat is de totale hoeveelheid data die eind 2012 in de wereld was opgeslagen. Een zettabyte is een 1 met 21 nullen, vergelijkbaar met 250 miljard DVD’s of 36 miljoen jaar HD video.

In 2015 zitten we mogelijk al op 8 zettabyte. Er is sprake van een exponentiële groei van data in de wereld. Kennelijk zijn mensen zo interessant dat al hun gedragingen steeds vaker worden opgeslagen.

Dit jaar leerden we al dat bepaalde inlichtingendiensten nog veel meer weten dan gedacht. De Amerikaanse NSA houdt de hele wereld in de gaten en lijkt dat in de toekomst te willen volhouden. In Utah werd onlangs voor 1,5 miljard dollar een nieuw datacentrum geopend met een capaciteit van 5 zettabyte. Het schijnt dat Angela Merkel nogal lang aan de telefoon hangt.

Ook bedrijven doen hun best om consumenten te kunnen volgen. Denk maar aan de talloze klantenkaarten van grote winkelketens. Naast het volgen van aankopen met die kaart is de kans aanwezig dat u ook in de winkel in de gaten wordt gehouden. Welke routes u loopt, wat u tegen uw partner zegt en waar u naar kijkt. Het kan allemaal. Dit is overigens vaak nog kinderspel bij wat webshops en internetgiganten als Google, Facebook en Twitter allemaal weten. Klik op een bepaald product en u loopt het risico geruime tijd online achtervolgd te worden. Een gemiddelde spionagethriller valt in het niet bij al dit geweld.

Grote vraag is echter wat je uiteindelijk voor zinnigs uit die bergen van data kunt vissen. Big data, zoals men het noemt, stelt de wereld voor nieuwe problemen. Je kunt namelijk nog zo veel data over consumenten hebben, maar zonder gezond verstand kom je niet ver. Heel wat bedrijven met een klantenkaart en een uitgebreid CRM-systeem hebben wel de data, maar niet de kennis en capaciteiten om hier ook maar iets zinnigs uit te halen, laat staan er actie op te ondernemen. Een probleem dat ook de autobranche niet vreemd is.

Juist diezelfde autobranche staat echter aan de vooravond van big data. Online communicatie dringt door tot de auto, leidend tot ongekende mogelijkheden voor het verzamelen van data. Hoe gebruikt u de auto, wat is uw rijstijl, waar bent u geweest, hoe veel kilometers rijdt u, welke onderdelen zijn aan vervanging toe? Vraag is echter ten eerste wie deze data in handen weet te krijgen (denk ook aan de s-call discussie) en ten tweede wie deze data het beste weet te benutten.

Een bekende slogan van een grote bandenfabrikant luidt Power is nothing without control. De snelste auto ter wereld komt nergens zonder grip. Zo is het ook met data. Zonder (be)grip over die data, wat er mee te doen en hoe er waardevolle kennis uit te halen, heeft het geen waarde. Inlichtingendiensten kunnen de hele wereld volgen, maar alleen 007 kan de puzzelstukjes aan elkaar knopen en de wereld redden. Wie is de James Bond binnen uw bedrijf?

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties