De invoering van de plastic kentekenplaat is van de baan. Volgens minister Schultz houdt het toelaten van dergelijk kentekenplaten in dat het aantal vervalsingen zal toenemen. De distributie en fabricage van de huidige kentekenplaten door automaterialengrossiers blijft gehandhaafd.

De minister heeft haar oordeel gebaseerd op advies van de politie, RAI Vereniging, Anwb, Bovag, RDW en Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Daaruit blijkt volgens Schultz dat de kunststof kentekenplaat en de diefstalbestendige plaat (die uit elkaar valt bij diefstal) niet geschikt zijn voor de Nederlandse markt.

“Deze kentekenplaten zijn eenvoudig na te maken, omdat de tekens niet in reliëf worden geperst in de plaat, maar erop worden geprint. Toelaten van dergelijke kentekenplaten zou zeer waarschijnlijk inhouden dat het aantal vervalste kentekenplaten toeneemt in Nederland.  Ook kan de folie op termijn loslaten met gevolg dat de plaat niet meer te detecteren valt voor ANPR (flits)-camera’s. Dat is vanzelfsprekend zeer ongewenst”, aldus de minister. Bovendien zou een plastic kentekenplaat bij brand smelten wat voor de politie een snelle identificatie bemoeilijkt.

Bevestiging

De diefstalbestendige kentekenplaten hebben volgens de minister geringe toegevoegde waarde ten opzichte van de reguliere kentekenplaten. Voorkomen van verlies en diefstal van kentekenplaten kan het beste worden opgelost door te zorgen voor een deugdelijke bevestiging van de platen op het voertuig.

De branche heeft hiervoor een plan ontwikkeld en in werking gezet. Zo zal RAI Vereniging bij importeurs het gebruik van goede houders bevorderen, de Bovag adviseert zijn leden dit onderdeel te maken van het afleverpakket en de Anwb gaat zijn leden hierover voorlichten.

Besluitvorming over deze kentekenplaten speelt al sinds 2009. Een producent van kunststof diefstalbestendige kentekenplaten had een klacht bij de Europese Commissie ingediend over Nederland, omdat zij van mening is dat Nederland onterecht aluminium platen voorschrijft en daarmee in strijd met het Vrij Verkeer van Goederen handelt. De Commissie heeft de klacht ongegrond verklaard. Nederland mag zelf bepalen welke materialen ze voorschrijft voor kentekenplaten.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
4 december 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Xander van Pelt on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Interessant artikel wat een aardig beeld schetst op de omvang van de youngtimermarkt én de werkelijke gevolgen ervan in het…nov 24, 08:27
  • Freek Blekxtoon on Martin Kaspers nieuwe algemeen directeur AllParts Nederland: “Fantastisch nieuws voor Allparts en Martin, gefeliciteerd! Een heel goede match, de goede man bij de goede club. Heel veel…nov 23, 20:34
  • Barend Luiting on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Mooie reactie, Bart, dank. Ik analyseerde begin 2021 wat er nog van bouwjaar 2015 rondreed na de termijn van vijf…nov 22, 11:36
  • Bart van den Acker on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Voor wat betreft de bijtelling van Youngtimers zou het een veel beter plan zijn de regeling te handhaven, maar de…nov 20, 12:44
  • René Wienen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “dat zou ik ook graag weten dan weet ik waar ik zeer zeker NIET OP STEM.nov 3, 23:19