Uit onderzoek van VWE blijkt dat na een jarenlange stijging van het aantal personenauto’s dat als occasion is geïmporteerd, dit aantal auto’s in 2011 met negen procent is gedaald. Daarmee ligt de omvang van deze markt echter nog steeds boven het niveau van 2009 en de jaren daarvoor.

In 2011 zijn het vooral Duitse auto’s die als occasion worden geïmporteerd. Net als in 2010, was ook Mercedes-Benz in 2011 het meest geïmporteerde merk personenauto’s. Dit is ook het enige merk in de top tien waarvan de import wel groeide in 2011. Van alle andere merken in de top tien namen importen af.

Verder in de lijst valt Skoda wel op met een groei in aantal geïmporteerde auto’s van 54 procent. Het meest geïmporteerde model in 2011 was de Mercedes-Benz 200-300 serie (w115/123/124), waarbij de w124 sedan het grootste aandeel had. Ook de oudere Mercedes-Benz 190 serie is zeer populair, maar eveneens jonge modellen uit de E-klasse.

In 2010 zagen we een sterke groei in importen van kleine, zuinige auto’s. In 2011 zette deze trend zich niet voort. De daling bij veel van de kleine auto’s, zoals de VW Lupo (-28 procent) en de Toyota Yaris (-45 procent) valt mogelijk te verklaren door een ruimer aanbod aan Nederlandse zuinige en wegenbelastingvrije occasions.

Gekeken naar bouwjaren in de importmarkt is ook te zien dat er vooral veel oldtimers worden geïmporteerd; 24 procent van alle geïmporteerde auto’s valt in de categorie ouder dan 25 jaar. Dit is ook de categorie die het sterkst groeide in 2011 ( 43 procent). Een reden voor deze populariteit is dat deze auto’s in Nederland (vooralsnog) wegenbelastingvrij gereden kunnen worden. Een andere grote groep zijn juist de hele jonge auto’s, met name in de leeftijdscategorie één tot twee jaar oud.

Hoewel bedrijfsauto’s veel minder dan personenauto’s als occasion worden geïmporteerd, is deze markt afgelopen jaar wel met tien procent gegroeid. De meest geïmporteerde merken zijn dezelfde als bij personenauto’s. Het gaat om Mercedes-Benz en Volkswagen, met als veruit populairste model de Mercedes-Benz Sprinter. Grootste stijger in de bedrijfsauto-import is Peugeot met 64 procent.

Download hier alles cijfers >>

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 juni 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Theo Martens on Importheffingen dreigen voor Chinese BEV’s: “Waar blijven die gelden van de importheffing, EU ?jun 13, 13:41
  • Ton en Els van den Bosch on Dennis Brünings overleden: “Beste Marcel, Tot onze ontzetting hebben wij het overlijden vernomen van je broer en medevennoot. Zo jong en zoals wij…mei 31, 17:21
  • J. Betlem on David Milan directeur Nissan Nederland: “Heb sinds anderhalve maand een nieuwe qashqai en sindsdien alleen maar problemen met de climate control die spontaan telkens naar…mei 23, 19:10
  • R theunissen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Het is niet te geloven,de normale man moet weer opdraaien voor de elite,mensen lekker maken mbt zonnepanelen,electr wagens etc en…mei 20, 13:16
  • Garage Vercammen on Opnieuw prijsdaling occasions: “Probleem is ook dat in de Afrikaanse landen en omstreken bijna geen auto’s meer aangekocht worden ! Overaanbod en te…mei 5, 20:17