De afgelopen vijf jaar is de volumeverdeling naar type motorolie behoorlijk gewijzigd in de personenautobranche. De reden is de vraag – lees de noodzaak – naar ‘dunnere’ oliën. Wat weer het gevolg is van kleinere motoren die hoge prestaties moeten leveren.

De groei van start-stop systemen draagt eveneens bij aan een oliën die snel hun smerende vermogen kunnen afgeven. Nog een belangrijke reden is dat deze modernere volsynthetische motoroliën het dichtslibben van dieselparticalfilters (DPF’s) en katalysatoren helpt voorkomen.

Cijferoverzicht

Twee oliemaatschappijen en een aantal grotere grossiers in automaterialen waren bereid hun in 2013 verkochte volumes, verdeeld naar olietype met Aftersales Magazine te delen. Hierdoor is een representatief overzicht van de huidige olieplas naar olietypen te geven.

Een olieplas die door de verschillende partijen wordt ingeschat op 32-34 miljoen liter voor 2014. In 2010-2011 werd die hoeveelheid nog op ongeveer 40 miljoen liter begroot. Uit de cijfers blijkt verder dat de minerale olieplas aardig is gedecimeerd. De volsynthetische motoroliën zijn goed voor ruim 70 procent van de afzet, de halfsyntheten voor ruim 20 procent en de minerale smeerolie voor minder dan 10 procent.

Het volledige artikel in magazine nummer twee van dit jaar bevat meer informatie en cijferoverzichten.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
17 april 2025
Geen extra monteur maar extra bruggen
Meest bekeken berichten
Recente reacties