De omzet van de Duitse producent van motorolie en additieven is in 2023 met bijna 15 procent gestegen tot 917 miljoen euro.
Directeuren Günter Hiermaier en Uli Weller zijn zeer tevreden met het jaarresultaat. “Ons doel is om in 2025 een omzet van één miljard euro te behalen, maar het ziet ernaar uit dat dat al een jaar eerder gaat lukken”, zegt Günter Hiermaier.
Prijzen
Ook zijn collega Uli Weller, sinds een jaar mededirecteur van het in Ulm gevestigde bedrijf, is positief over 2023: “De algemene omstandigheden waren erg slecht. We werden hard getroffen door de energieprijzen, logistieke kosten en inflatie. We kunnen en willen de gestegen kosten niet 1:1 doorberekenen aan onze klanten. Het leeuwendeel van de prijsstijgingen komt voor onze rekening. Dan kun je eigenlijk niet meer doen dan besparen op gebieden waar niemand er last van heeft, en meer verkopen – wereldwijd.”
Het zijn dus niet alleen de prijzen die zijn gestegen, ook de productie- en verkoopvolumes namen toe. “In de productie van additieven hebben we onze capaciteitslimiet bereikt. Er zijn meer dan 18,5 miljoen blikken van de productielijn in Ulm gekomen. De uitbreiding van onze productie gaat hier verlichting brengen. We hebben voor 2024 een productie van 22 miljoen blikken gepland”, aldus Günter Hiermaier.
Productie
Ook de olieproductie in Saarlouis zit bijna aan haar limiet. “We doen miljoeneninvesteringen om de productievolumes te helpen verhogen”, zegt Uli Weller. De oliefabriek in Saarlouis produceerde in 2023 94.000 ton smeermiddelen, ruim 9 procent meer dan in 2022. Het grootste deel daarvan bestond uit motoroliën, gevolgd door transmissieoliën. “Onze vulsystemen voor kleine verpakkingen bereiken met deze hoeveelheden hun capaciteitsgrenzen. We hebben hier veel in geïnvesteerd om de productie te kunnen verhogen”, aldus Uli Weller. Over het algemeen is de volledige capaciteitsgrens van de oliefabriek in zicht. Dat is 120.000 ton per jaar. “Als we niet in de locatie zouden blijven investeren, zouden we met een constante groei binnen drie jaar onze bovengrens bereiken”, legt Uli Weller uit.
Groei
Over het geheel genomen blijft de smeermiddelenspecialist op koers voor groei. “We gaan door met onze internationalisering en versterken de dochterondernemingen in het buitenland. Waar nodig breiden we ons personeelsbestand uit. In 2023 hebben we ongeveer 50 banen gecreëerd, dus een toename van 5 procent”, vertelt Günter Hiermaier.
“De verkoop van motoroliën en additieven zal de komende twee decennia naar verwachting afnemen binnen de EU. Internationaal speelt e-mobiliteit een kleinere rol. Toch willen we een sterk merk zijn in de EU, en daarom zullen we ons bestaande assortiment voor elektrische en hybride voertuigen blijven ontwikkelen”, aldus Uli Weller.
Würth
Het bedrijf geniet bij al zijn inspanningen de volledige steun van het moederbedrijf Würth. “We blijven onafhankelijk handelen. We hebben het volle vertrouwen van het concernmanagement, dat ons ondersteunt in onze ontwikkeling. Onze samenwerking is gebaseerd op wederzijds respect. Wij en alle medeondernemers zien onszelf als LIQUI MOLY. Dat staat centraal in ons zelfbeeld, onze teamgeest en ons sterke merk”, aldus Günter Hiermaier.