Afdelingen binnen merkorganisaties gebruiken elk hun eigen systemen en kanalen om klanten en prospects te benaderen. Er is nog weinig centrale coördinatie en het eigenaarschap over de data is versnipperd binnen de organisatie.
Dat is een van de conclusies in het recente RDC-onderzoek ‘Digital meets Automotive’. Onder die noemer bracht RDC recentelijk in kaart in welke digitale transformatie merkorganisaties zitten. Hierbij kwamen onderwerpen aan bod als connected car, data-driven marketing en customer experience.
Uit het onderzoek blijkt volgens RDC dat slechts een op de vijf merkorganisaties beschikt over een volledig klantbeeld, waarbij online en offline databronnen zijn geïntegreerd. “De rest is nog bezig om verschillende bronnen aan elkaar te knopen. In de praktijk blijkt de ambitie om te werken vanuit één centraal klantbeeld dus nog niet altijd te realiseren.”
Honderd procent van de respondenten heeft aangegeven dat men connectiviteit en digitalisering als de heilige graal ziet voor het ontwikkelen van nieuwe diensten. Wel is er bij zestig procent van de merkorganisaties huiver voor negatieve impact van digitale disruptie op hun positie op de lokale- en internationale markt. “Men is bang dat spelers als Google, Microsoft en Apple de industrie naar zich toe zullen trekken.”
Verder leert de RDC-peiling dat tachtig procent van de respondenten data-integratie ziet als grootste hindernis, gevolgd door ‘samenwerking binnen de organisatie’ en ‘vaststellen van een gezamenlijke strategie’. De afdeling marketing zou volgens velen de lead moeten nemen in de transitie naar een goede, data-driven marketing.