Ondanks dat vrouwen over het algemeen nog steeds kiezen voor kleine, zuinige auto’s en mannen voor grote en sterke wagens, valt er een kleine verschuiving op te merken. In het B- en C-segment zijn het juist de vrouwen die kiezen voor minder zuinige en stoerdere modellen.
Tegenwoordig zijn veel automodellen verkrijgbaar in zuinige uitvoeringen met kleine motoren. Worden die dan voornamelijk voor vrouwen gekocht? Uit een analyse van VWE blijkt dat dit genuanceerder ligt. Mannen kopen gemiddeld inderdaad zwaardere auto’s met sterkere motoren maar dat is vooral doordat ze vaak auto’s uit andere, grotere segmenten kopen.
Onder mannen is het C-segment, met modellen als een VW Golf en Renault Mégane, het populairst. Onder vrouwen is het kleinere B-segment (bijv. Opel Corsa, Fiat Punto) het meest geleifd. In de grotere segmenten wordt zelfs 80 procent van alle auto’s door mannen gekocht.
Stoer
Zodra echter binnen één zo’n segment wordt gekeken liggen verhoudingen anders. Dan blijkt dat mannen tegenwoordig zelfs vaker zuinige uitvoeringen met een kleine milieuvriendelijke motor kopen dan vrouwen. Wanneer de verkoop van nieuwe auto’s uit bijvoorbeeld het B-segment wordt onderverdeeld naar CO2-uitstootklassen, is te zien dat vrouwen vaker kiezen voor een auto met hogere uitstoot.
Het C-segment laat een vergelijkbaar beeld zien. Spaardiesels en andere extra zuinige uitvoeringen blijken vaker door mannen gekocht te worden. En vrouwen zijn beslist geïnteresseerd in zwaardere, minder zuinige uitvoeringen van een model. Uitvoeringen met een stoerder offroad-uiterlijk zoals de VW CrossPolo of Dacia Sandero Stepway worden vaker door vrouwen gekocht.