Diversiteit is het modewoord binnen de huidige auto-industrie. Zo zijn er alleen al in Duitsland 3000 automodellen op te tekenen. De trend lijkt echter zijn plafond te bereiken, menen analisten. Ook autofabrikanten trappen op de rem. Zo wil bijvoorbeeld VW in de toekomst minder modellen gaan aanbieden.

De keuze uit het aantal automodellen van een bepaald merk waarvan de technische basis ook nog dezelfde is, lijkt tegenwoordig onuitputtelijk. Een andere kleur, een zonnedak, interieurstoffen, dashboardaanpassingen, sportuitvoeringen. Voor elk wat wils, luidt het adagium.

Een tendens die nog wel even zal duren, meent Stefan Bratzel, directeur van het Center of Automotive in het Duitse Bergisch Gladbach. “Het aanbieden van steeds nieuwe varianten op hetzelfde thema is nu ook wat de klanten willen. Zo blijf je ook in gesprek met je achterban. Voorwaarde is wel dat deze diversiteit betaalbaar blijft, want uiteindelijk komt de rekening bij de klant te liggen.“

Er kleven ook gevaren aan deze trend, zegt professor Paolo Tumminelli van de International School of Design in Keulen tegen Automobilwoche: “Weliswaar kunnen autofabrikanten op deze manier sneller reageren op trends, maar daarbij kan de identiteit van het automerk verloren gaan. Ook zouden autofabrikanten zich moeten afvragen of het kostentechnisch verantwoord is om een hele reeks aan modellen aan te bieden terwijl het gros wordt verdiend met drie modellen.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties