Met haar vandaag gepresenteerde website wil RAI Vereniging de uitstoot van NOx, fijnstof en CO2 door personenauto’s begrijpelijk maken voor een breed publiek. De site beoogt bovendien inzicht te geven in de nieuwe Europese emissietesten die vanaf 1 september 2017 stapsgewijs worden ingevoerd.
Onder het grote publiek bestaan volgens RAI Vereniging soms misverstanden over de uitstoot door personenauto’s. Zo worden schadelijke stoffen zoals stikstofoxiden en fijnstof verward met niet-schadelijke stoffen als CO2. Om te zorgen dat discussies over ‘schoon’ en ‘zuinig’ worden gevoerd op basis van juiste informatie is een aparte website ontwikkeld.
Bezoekers vinden er ook informatie over de nieuwe WLTP- en RDE-emissietesten, ontwikkeld om beter inzicht te krijgen in de werkelijke uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen. De WLTP vervangt per september 2017 de huidige NEDC-procedure. Het grote verschil is dat de WLTP-methodiek dichter bij de werkelijkheid ligt en zodoende een betrouwbaarder inzicht biedt in de uitstoot. Op termijn wordt ‘WLTP’ aangevuld met de RDE-test, waarbij via een rit op de weg de uitstoot van schadelijke stoffen wordt gemeten in praktijkomstandigheden. Voor deze test moet de EU nog wel enkele criteria nader definiëren.
RAI Vereniging noemt het “een goede zaak” dat de WLTP emissiemeting in het laboratorium dichter bij de werkelijkheid brengt. De RDE-test geldt op termijn als “een extra waarborg voor de praktijkemissies van schadelijke stoffen.” Afgelopen najaar bepleitte de equipmentkoepel Egea al om NOx-metingen niet uitsluitend via het OBD te verrichten maar ook aan de uitlaat.