RDW heeft een animatiefilmpje laten maken over tellerfraude. Hiermee wil RDW het probleem beter onder de aandacht brengen bij particulieren en mensen werkzaam in de autobranche.
Het terugdraaien van de tellerstand is sinds 1 januari 2014 strafbaar. Dat geldt tevens voor het adverteren hierover. RDW heeft ook de online kilometer registratie overgenomen van de stichting NAP. Het filmpje moet hierover duidelijk verschaffen.
De RDW neemt het NAP logo en beeldmerk over, zodat de communicatie rond tellerstanden voor het autobedrijf en de consument herkenbaar blijft. Deze elementen zijn in de animatie gebruikt om een persoonlijke vormentaal te creëren, zodat de animatie voor de doelgroep een herkenbaar gezicht krijgt en aansluit bij de stijl van RDW en Nationale Autopas.
Hoewel een animatie zich ook heel goed leent voor een luchtige stijl, is het karakter en de ‘tone of voice’ van deze animatie bewust zakelijk gehouden, menen de makers (Zcene). De informatiediensten en producten die de RDW gaat voeren, zijn erop gericht dat de autobranche meehelpt fraude terug te dringen. Daarnaast zijn de oordelen in het Teller Rapport, het Weblabel, respectievelijk ‘logisch’, ‘onlogisch’ en ‘geen oordeel’ erop gericht dat voor consument en branche sneller duidelijk is of de tellerstand van een voertuig klopt.
[responsive-video identifier=”mnmiljte__M”]