Terugroepacties door autofabrikanten deden zich afgelopen jaar wereldwijd 261 keer voor. Dat is 26 procent meer dan in 2014, meldt de RDW in zijn jaaroverzicht.

De stijging komt doordat fabrikanten meer gebruik maken van de mogelijkheid van een recall en doordat een problematisch onderdeel (bijvoorbeeld de airbags van Takata) in meerdere merken is verwerkt. De stijging is echter ook een gevolg van de pro-actievere houding bij de RDW: men volgt op eigen initiatief recallmeldingen buiten Europa en onderzoekt of deze storingen ook betrekking hebben op voertuigen die in Nederland rond rijden.

Binnenkort start de RDW met TNO een testprogramma dat is opgezet om eventuele fraude door fabrikanten beter te kunnen opsporen. Aanleiding is het dieselschandaal bij Volkswagen, dat tot veel media-aandacht leidde. Ab van Ravestein, algemeen directeur RDW: “Het proces moesten we uitleggen aan de politiek en media. De RDW heeft geen goedkeuringen afgegeven voor de dieselemissies van het Volkswagenconcern. Er is extra informatie opgevraagd bij fabrikanten aan wie de RDW wél een emissiecertificaat heeft afgegeven.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
14 augustus 2025
Yokohama boekt 10,3 procent meer omzet in H1 2025
14 augustus 2025
Jan-Piet van Kesteren directeur Goodyear EMEA
Meest bekeken berichten
Recente reacties