Terugroepacties door autofabrikanten deden zich afgelopen jaar wereldwijd 261 keer voor. Dat is 26 procent meer dan in 2014, meldt de RDW in zijn jaaroverzicht.
De stijging komt doordat fabrikanten meer gebruik maken van de mogelijkheid van een recall en doordat een problematisch onderdeel (bijvoorbeeld de airbags van Takata) in meerdere merken is verwerkt. De stijging is echter ook een gevolg van de pro-actievere houding bij de RDW: men volgt op eigen initiatief recallmeldingen buiten Europa en onderzoekt of deze storingen ook betrekking hebben op voertuigen die in Nederland rond rijden.
Binnenkort start de RDW met TNO een testprogramma dat is opgezet om eventuele fraude door fabrikanten beter te kunnen opsporen. Aanleiding is het dieselschandaal bij Volkswagen, dat tot veel media-aandacht leidde. Ab van Ravestein, algemeen directeur RDW: “Het proces moesten we uitleggen aan de politiek en media. De RDW heeft geen goedkeuringen afgegeven voor de dieselemissies van het Volkswagenconcern. Er is extra informatie opgevraagd bij fabrikanten aan wie de RDW wél een emissiecertificaat heeft afgegeven.”