Belangenverenigingen zoals RAI Vereniging, VNO-NCW en MKB Nederland trekken aan de bel vanwege de wirwar aan regels rondom de milieuzones in ons land. Nu mogen gemeenten die nog zelf naar eigen oordeel vormgeven en dat moet anders.

Voor personenauto’s blijft dat relatief beperkt, tot de drie grote steden. Inmiddels voeren echter dertien gemeenten een milieuzone voor vrachtauto’s. Het grote verschil tussen gemeenten onderling blijkt wel uit de situatie bij de drie grote steden. In Utrecht en Rotterdam mogen diesels van voor 2001 de milieuzone niet in, Amsterdam legt die grens per 1 januari op bouwjaar 2000. Rotterdam is de enige van de drie die ook benzineauto’s weert, zij het die ouder zijn dan 1992.

Er is wel discussie geweest in de Tweede Kamer of er niet een landelijk verkeersbord moet komen voor milieuzones maar dat is er niet gekomen. Het idee was dat je daarop zou kunnen lezen wat de lokale normen zijn. Een verbod op milieuzones haalde het niet in de rechtbank.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 juli 2025
ADPA en GVA winnen zaak tegen BMW
11 juli 2025
Prijs voor beperken waterstofverliezen
11 juli 2025
Autowasdag levert 60.721 euro op voor Prinses Máxima Centrum
11 juli 2025
20 procent meer auto’s gestolen
11 juli 2025
Duurzaamheid: voorkomen beter dan genezen
10 juli 2025
ACtronics breidt revisie-aanbod uit
Meest bekeken berichten
Recente reacties