LEV’s, afkorting voor light electric vehicles (lichte elektrische voertuigen in goed Nederlands) zullen Nederlandse binnensteden een compleet ander aanzien geven.

Dat verwacht RAI Vereniging op basis van onderzoek onder leden en andere aanbieders van compacte elektrische vervoersmiddelen.

Microvoertuigen

LEV’s vormen een nieuwe categorie voertuigen die binnensteden niet alleen schoner en gezonder maken, maar ook stiller, want deze micro­voertuigen hebben allemaal een elektromotor. RAI Vereniging verwacht dat door de opkomst van LEV’s ook de bereikbaarheid en doorstroming van binnensteden verbetert.

RAI Vereniging onderscheidt LEV’s in twee categorieën: voertuigen voor personen- en voor goederenvervoer. Adviesbureau McKinsey becijferde dat dit soort vervoermiddelen tot 2030 in aantal zullen verzesvoudigen, tot zo’n 30 miljoen voertuigen wereldwijd.

Groeimarkt

Ook voor de Nederlandse markt zijn de verwachtingen hooggespannen. In het personenvervoer zagen we de afgelopen jaren al een sterke toename van het aantal elektrische scooters. De verwachting is dat er ook steeds meer e-steps op de openbare weg toegelaten worden, met een flinke groei tot gevolg van het gebruik in de komende jaren. Ook het aantal e-motoren stijgt naar verwachting – een toename van ruim 300 procent in de afgelopen vijf jaar.

Zero-emissiezones

Een van de meest impactvolle ontwikkelingen is dat tot 2030 dertig tot veertig Nederlandse gemeenten een zero-emissiezone invoeren. Dit leidt ertoe dat het aantal licht elektrische voertuig­en voor goederenvervoer (LEVV’s) de komende jaren naar verwachting sterk toeneemt: 10 tot 40 procent van de bestelautoritten kan worden vervangen door vervoer per LEVV.

“Er ontstaat een nieuwe branche, met nieuwe voertuigcategorieën, andere gebruikers, andere behoeften en uitdagingen”, zegt Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging.

Het belangrijkste is volgens hem dat de overheid snel duidelijkheid verschaft over de toelating en het gebruik op de weg van LEVV’s. “Denk aan de technische eisen die gelden voor deze nieuwe voertuig­en, maar ook aan de verkeersregels. Willen we deze voertuigen op de rijbaan? Of op het fietspad?”

Momenteel bereidt de Europese Unie regelgeving voor die de toelating en het gebruik regelt van micro­voertuig­en. Dit duurt waarschijnlijk nog meerdere jaren. Vooruitlopend daarop werkt Nederland aan het LEV-kader. Hierin staan de spelregels die gelden voor de LEV’s. Maar ook zaken als al dan niet verplicht verzekeren of wel of geen kentekenplaat of rijbewijs worden hierin geregeld.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
RAI Aftermarket: 2025 wordt goed jaar
17 januari 2025
Liqui Moly: recordomzet 1 miljard euro 2024
17 januari 2025
Baan Twente Best Dealer 2024 Mercedes-Benz
17 januari 2025
Ames opnieuw Seat Dealer van het Jaar
16 januari 2025
NAPA viert honderdjarig bestaan
16 januari 2025
Vier scenario’s voor mobiliteit in 2050
Meest bekeken berichten
Recente reacties