De toegevoegde waarde van elektrisch vervoer in Nederland is tussen 2019 en 2021 met 77 procent toegenomen van ruim 2 miljard naar ruim 3,6 miljard euro. De werkgelegenheid in de sector is in diezelfde periode met bijna 60 procent gestegen naar 30.210 banen voltijdsbanen.
Dat blijkt uit een rapport van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) geschreven in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Het groeiende economisch belang van de hele elektrisch-vervoersector (inclusief toeleverende bedrijven) komt vooral op het conto van het gestegen aantal elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen. Van de nieuw verkochte auto’s was in 2022 bijna 24 procent elektrisch. Inmiddels rijdt ruim 4,6 procent van de Nederlandse auto’s op stroom.
Klimaatdoelen
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen: “De transitie naar schoon en duurzaam vervoer is in volle gang. Voor het kabinet is het belangrijk dat er fors minder emissies worden uitgestoten algemeen en in het verkeer in het bijzonder. Daarmee helpen we het klimaat en onszelf: we zetten flinke stappen richting de klimaatdoelen en de lucht wordt schoner. Ook in 2024 stimuleren we elektrisch rijden met subsidies voor nieuwe en gebruikte personenauto’s en met subsidies voor de logistiek zoals busjes en vrachtwagens. Tegelijk wordt er continu hard gewerkt aan meer laadinfrastructuur. Zo verlagen we de drempels om over te stappen op elektrisch vervoer. Ook wordt er werk gemaakt van emissieloos materieel in de bouw.”
Batterijsector
Een van de sectoren waarin groeikansen liggen is de batterijsector. Uit meerdere studies komt naar voren dat er ook kansen liggen voor Nederland in de productie, het onderhoud en de recycling van batterijen. Deze industrie staat nog in de kinderschoenen. Nu investeren in deze sector kan later zorgen voor een hoog verdienpotentieel.