Sociale media als Facebook, Youtube en Twitter genieten een stijgende populariteit onder automotive professionals. Dat blijkt uit een onderzoek van Mijngrossier.nl.

Uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de 550 respondenten actief bezig is met social media. Dit resultaat wijkt niet af van het landelijk gemiddelde in andere onderzoeken naar gebruik van social media. Facebook is, zowel zakelijk als privé, veruit het populairst (49 porcent) en wordt dagelijks het meest bezocht. Twitter (15 porcent) volgt op gepaste afstand bij dagelijks gebruik.

Bij de garages blijken Instagram en Linkedin niet echt te leven; 90 procent doet niets met Instagram en bijna driekwart is niet actief op Linkedin. Opvallend is de positie van Youtube. Dit kanaal wordt weliswaar niet veelvuldig dagelijks gebruikt (13 procent), maar scoort relatief zeer hoog bij wekelijks en maandelijks gebruik. Youtube is na Facebook het meest gebruikte sociale-mediakanaal bij de garage.

Garagepagina

Opvallend is dat een derde van de zakelijke Facebook-gebruikers (30%) de eigen ‘garagepagina’ op Facebook gebruikt om acties te zenden. Dit geldt ook voor Twitter. Technische informatie uitwisselen van ‘garagepagina’ naar volgers komt nagenoeg niet voor. Facebook wordt nog wel gewaardeerd op het vlak van amusement, in tegenstelling tot Twitter, wat ook veel minder privé wordt ingezet.

Youtube wordt in tegenstelling tot de bovengenoemde twee kanalen niet dagelijks gebruikt. Uit het onderzoek blijkt dat Youtube veelvuldig wordt ingezet voor amusement en technische informatie. Voor acties, nieuws en statusupdates is Youtube blijkbaar niet het juiste medium. Opvallend is dat Youtube als één van de grootste social media kanalen vrijwel niet wordt ingezet om informatie te zenden.

De actieve sociale media gebruikers onder de respondenten zijn eensgezind over het gebruik van de kanalen: social media hoort in het bedrijfsleven thuis (73%). Zowel als persoonlijk aanspreekpunt voor de klant via Twitter en Facebook als in de werkplaats door middel van technische montage- en instructievideo’s op Youtube. Daarnaast geeft de meerderheid aan dat social media eenvoudig toegepast kan worden en dat kennisdeling via deze weg sneller gaat.

Een uitvoerige analyse van het sociale-media-onderzoek van mijngrossier.nl is te vinden op mijngrossier.nl/socialmedia2013.

 

 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
10 december 2024
Hankook focust op duurzaamheid
10 december 2024
‘De kartsport heeft onze band zeker versterkt’
9 december 2024
IBIS onthult thema voor 2025
9 december 2024
Motorhuis voegt KGM en Isuzu toe
9 december 2024
RDW verhuist keuringslocaties Heerenveen en Groningen naar Drachten
9 december 2024
AutoProfijt in de steigers
Meest bekeken berichten
Recente reacties