Solera (ABZ) wil het Britse Autodata overnemen. Beide hebben daartoe woensdag overeenstemming bereikt. Autodata levert technische informatie over voertuigen van 136 fabrikanten wereldwijd, goed voor veertigduizend modellen en wordt gebruikt door negentigduizend werkplaatsen in meer dan veertig landen.
Voor de duidelijkheid: het ‘andere’ Autodata, onder meer bekend van de remarketingsoftwarepaketten, is al in 2015 door Solera gekocht, nu gaat het om Autodata, de leverancier van technische data en diagnose-informatie. Solera koopt het van twee investeringsmaatschappijen, die er in 2014 instapten.
“Gedurende de levensduur van een auto zijn er ruim 54 transacties tussen berijder/eigenaar en de autobranche”, zegt Tony Aquila, oprichter en topman van Solera. “Eén van onze missies is het digitaliseren van het hele ecosysteem rond het voertuigeigendom. Verbondenheid, transparantie en bewustzijn gedurende de levensduur van de auto, daar draait het om.”
Solera verwacht met de overname wereldwijd de groeiambitie te versnellen. Toenemende complexiteit maakt de vraag naar technische data en diagnose-informatie steeds groter. Bovendien is een auto gemiddeld langer in het bezit. “De bedrijven die zich bezighouden met service, onderhoud en reparatie moeten deze trends het hoofd kunnen bieden door de juiste kennis in huis te halen.”