De beheermaatschappij achter schadeketen Care heeft surseance van betaling gekregen. Dat nieuws werd afgelopen maandag wereldkundig. Er zouden enkele dealergroepen en een buitenlandse private equity partij in beeld zijn. Wat zijn eigenlijk de opties?

Volgens een aantal insiders liggen de onderstaande scenario’s op tafel.

  • Care gaat failliet en delen van de groep zullen worden verkocht aan regionale geïnteresseerden. Dat betekent sluiting hoofdkantoor en het afscheid nemen van twintig-veertig procent van het aantal vestigingen.
  • In de surseance wordt Care in zijn geheel verkocht. Er zou een buitenlandse private equity partij interesse hebben getoond. Deze zal ongetwijfeld moeten gaan saneren in het netwerk en het hoofdkantoor af gaan slanken. Tien tot vijftien procent van het aantal vestigingen zal direct sluiten.
  • In de surseance worden delen van Care verkocht aan drie tot vier dealergroepen. Ook hier geldt dat het hoofdkantoor dicht gaat, maar wellicht dat er een partij is die wel de centrale calculatieafdeling wil behouden. Ook dan zal het huidige aantal vestigingen niet gehandhaafd blijven.
  • In de surseance (kan ook na het failliet gaan) koopt één dealergroep alle gewenste vestigingen en verkoopt aan andere dealergroepen weer delen van het netwerk door. Dit zou eveneens het einde van het hoofdkantoor betekenen en het sluiten van meerdere vestigingen.

Belangrijk is dat de huidige sturende partijen die prijsafspraken hebben gemaakt met Care, deze waarschijnlijk niet gehonoreerd zullen zien door de overnemende partijen. Waar of niet waar, maar Care staat erom bekend dat zij te lage tarieven hanteren om voldoende werk binnen te halen. En zeker als een paar regionaal sterke dealergroepen instappen, dan zullen zij niet per definitie om dergelijke contracten zitten te springen. Sturende partijen zijn ongetwijfeld nu al in gesprek met de andere schadeketens om hun schadewerk straks onder te brengen als het met Care helemaal fout afloopt. Of worden los van de uitkomst al nieuwe afspraken met deze schadeketens gemaakt. Dat maakt een Care-vestiging in potentie nu al minder waard.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
28 november 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Xander van Pelt on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Interessant artikel wat een aardig beeld schetst op de omvang van de youngtimermarkt én de werkelijke gevolgen ervan in het…nov 24, 08:27
  • Freek Blekxtoon on Martin Kaspers nieuwe algemeen directeur AllParts Nederland: “Fantastisch nieuws voor Allparts en Martin, gefeliciteerd! Een heel goede match, de goede man bij de goede club. Heel veel…nov 23, 20:34
  • Barend Luiting on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Mooie reactie, Bart, dank. Ik analyseerde begin 2021 wat er nog van bouwjaar 2015 rondreed na de termijn van vijf…nov 22, 11:36
  • Bart van den Acker on Symboolpolitiek rond youngtimers: “Voor wat betreft de bijtelling van Youngtimers zou het een veel beter plan zijn de regeling te handhaven, maar de…nov 20, 12:44
  • René Wienen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “dat zou ik ook graag weten dan weet ik waar ik zeer zeker NIET OP STEM.nov 3, 23:19