Het Concours d’élégance Paleis Het Loo is een groot succes geworden. Met twintigduizend bezoekers is het de best bezochte editie in de negenjarige geschiedenis. Het internationale Concours werd gewonnen door een Fiat 8V Supersonic, het nationale Concours viel ten prooi aan een Toyota 2000 GT.
In 2012 schuift het evenement van het najaar naar het voorjaar, naar juni. Dit geeft de organisatie de kans het niveau van de aanwezige auto’s verder op te krikken.
Organisatoren Jan Peter Nijmeijers en Timo Rietbergen konden hun geluk tijdens deze zonnige editie niet op. Nijmeijers: "Wat een enorme stroom bezoekers, er kwam geen einde aan. En iedereen is het er over eens dat ons Concours is uitgegroeid tot een volwassen en exclusief evenement dat zijn gelijke niet kent in Nederland. Daar mogen we trots op zijn."
Topstukken
Het internationale concours telde zo’n honderd topstukken, auto’s met een bijzonder verhaal en allemaal de moeite van het bekijken meer dan waard. De 25 koppen tellende jury, onderleiding van klassiekerspecialist Machiel Kalf, koos de Fiat 8V Supersonic tot ‘Best of Show’ waarmee eigenaar Jan de Reu een Chopard horloge verdiende. Het Autovisie-concours werd gewonnen door de bijzondere Toyota 2000 GT van Jacques Albers.
Meer in huis
Autovisie hoofdredacteur Ton Roks, verantwoordelijk voor het Nationale concours en een van de juryleden: "Het niveau van de auto’s in het concours is steeds beter, maar Nederland heeft nog veel meer moois in huis. Een belangrijk deel van die bijzondere auto’s zit echter vast in de Rode Kruis rally die op dezelfde data wordt verreden. Wat zou het toch geweldig zijn als ook die auto’s naar Apeldoorn komen."
Elk jaar
Niet alleen de organisatie is tevreden, ook de merkvertegenwoordigers zijn het. Guido Pot van Jaguar: "Wat een sfeer en allure, on-Nederlands gewoonweg. Wat Jaguar betreft mag er elk jaar zo’n autofeest worden georganiseerd. Het is een prachtig platform om nieuwe auto’s te introduceren. Wij hebben nu de verzamelobjecten voor de toekomst staan."
Brug
Alfa Romeo gebruikte het concours om zijn honderdste verjaardag te vieren en de nieuwe Giulietta aan de bezoekers te presenteren. Hans Vervoorn van Alfa: "Voor ons is het Concours een manier om een brug tussen verleden en heden te slaan: klassieke auto’s en nieuwe vierwielers met een klassieke naam. In twee dagen tijd hebben wij zo’n 4000 gasten ontvangen, zijn er 400 proefritten met de nieuwe Giulietta gemaakt en hebben we 50 auto’s verkocht. Beter kan gewoon niet."
Bandenseries
Bandenfirma Vredestein lanceerde dit jaar een bandenlijn voor de klassieke Daf op het concours. Rob Oudshoorn van Vredestein: "Het is een mooi platform om producten te laten zien. De kwaliteit van het evenement staat op een nog hoger niveau dan voorheen. Dat geldt voor de auto’s en de entourage. Denk bijvoorbeeld aan de spectaculaire ‘Brutus’ die met zijn 46 liter motor tijdens de Vredestein-sprint indruk maakte. Maar wij komen hier ook in contact met clubs die specifieke bandeneisen hebben en waarvoor we gelimiteerde bandenseries kunnen maken."