Na 100.000 km maken de chauffeurs en fabrikant Igus de balans op van een tour om de wereld die ruim een jaar duurde. De auto doorkruiste stoffige woestijnen en bezocht megacitys, trotseerde kou en regen, overleefde gaten in het wegdek in India en beijzelde straten in Noorwegen. De missie was de belastbaarheid van de smeer- en onderhoudsvrije glijlagers testen.

Op 56 lagerplaatsen werd het Iglidur on tour-voertuig voorzien van Igus-componenten: bij het rempedaal, de ruitenwissers en de elektrische raambediening, in de schakelmodule, in de stoelconsole, bij de handrem, in de startgenerator, bij het vouwdak en in de motor op de smoorklep. In januari 2014 was de start van de grote reis. De cabrio bezocht wereldwijd klanten, beurzen en Igus-filialen. De eerste stop was India, waar in totaal 5000 km afgelegd werd en ondertussen meer dan tachtig klanten met een bezoek werden vereerd. Andere stops waren China, Zuid-Korea, Taiwan en Japan, voordat de cabrio keurig op tijd naar het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië vertrok. Na een rit door Canada en de USA, doorkruiste de tour Europa, door Frankrijk, Groot-Brittannië, Polen, Spanje, haast geen land wat niet bezocht werd. Op een zeker moment was de auto nog in Zwitserland, om kort daarna alweer in Noorwegen te zijn.

Eenmalige belastingtest

De afsluiting van de tour vond plaats op de Hannover Messe 2015. De componenten van de auto werden ter plaatse getoond en, onder leiding van Karl Weinmeister, informeerde het team de bezoekers over de belevenissen tijdens de tour. Voorafgaand aan deze gelegenheid, werden de de glijlagers verwijderd en uitvoerig gecontroleerd op slijtage.

Het resultaat van deze eenmalige belastingtest was duidelijk, hoewel niet geheel onverwacht. “Geen van de 56 geïnstalleerde lagers had ernstige slijtagesporen”, benadrukt Gerhard Baus, zaakwaarnemer glijlagertechniek bij Igus. “Maar wij wisten zeker dat de glijlagers stand zouden houden in de meest bijzondere toepassingsgebieden en onder de meest uitzonderlijke omstandigheden. Reden daarvoor is niet alleen onze lange ervaring op het gebied van motion plastics, maar ook de resultaten van het testlab waarin we meer dan 10.000 tribologisches tests per jaar uitvoeren. Daardoor geven we de klant voorspelbare en gecontroleerde veiligheid voor hun gewenste toepassing.”

Zelfsmerend lichtgewicht

Een van de meest genoemde redenen waren de zelfsmerende eigenschappen van het materiaal, de daaraan gerelateerde onderhoudsvrijheid, en de vocht- en vuilbestendigheid. De klanten uit de automobielbranche onderworpen de compacte auto aan een nauwkeurig onderzoek. Hier wordt vooral het geringe gewicht van het polymeermateriaal als onderscheidend voordeel gezien. Iglidur-glijlagers reduceren het gewicht van elke lagerlocatie met een factor zeven als metalen lagers vervangen kunnen worden.

Ook Aftersales Magazine bezocht Igus en het testvoertuig. Lees hier het verslag. Via blog.Igus.de/Iglidurontour is een compleet verslag vanuit de organisatie zelf te vinden, dat daarnaast via Facebook verslag deed.

100.000 km over vier continenten in 14 maanden

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties