Autec-VLT heeft een kort geding verloren dat de equipmentleverancier had aangespannen tegen de RDW en Maha. De juridische procedure draaide om een tender van RDW voor de levering van nieuwe remmentestbanken. Ondanks de rechterlijke uitspraak is de reden voor het kort geding nog niet opgelost.

Autec-VLT-directeur Theo van Leeuwen benadrukt dat het aangaan van een kort geding conform de spelregels van de tenderaanvraag is. “Het gaat niet om een harde juridische strijd, maar in de aanbesteding staat dat wanneer een partij de tender niet krijgt toegewezen alleen middels een kort geding kan reclameren.”

Verdeeld over zestien keuringsstations heeft RDW op dit moment 54 remmentestbanken voor het keuren van hoofdzakelijk vrachtauto’s in gebruik. Daarvan zijn er vijftig van Maha en vier geleverd door Autec-VLT. Een deel van de remmenbanken is aan vervanging toe. Daartoe startte RDW een openbare en Europese aanbestedingsprocedure, waarbij potentiële leveranciers naast de testbanken ook het onderhoud moesten aanbieden. Bij de beoordeling van de twee aanbieders viel Autec-VLT af; zij werd te duur bevonden. In een daarop aangespannen kort geding plaatste Autec-VLT vraagtekens bij de juistheid van de afhandeling van de bewuste tender.
Hoewel de rechterlijke uitspraak de RDW vrijlaat de opdracht nu te gunnen aan Maha, hangt deze concrete stap nog op twee punten:

– de vraag of nog gerechtelijke stappen van Autec-VLT zijn te verwachten;
– een nader onderzoek door RDW naar de aanbestedingsprocedure zelf. De rijksdienst wil absolute zekerheid dat zij bij een eventuele gunning niet wederom verrast kan worden met een kort geding.

As-lift

De zaak draait vooral om de omschrijving van de as-lift. Belangrijk punt daarbij is dat het hydraulische as-liftsysteem met mechanische gelijkloopinrichting – waar de RDW om vraagt in de aanbesteding dan wel in de nota van inlichtingen (NVI 1 punt 29) – wel als zodanig door Autec-VLT werd aangeboden, maar dat Maha een hydraulische synchroonloop offreerde. Autec-VLT stelt zelfs uniek te zijn met de in de tender gevraagde mechanische gelijkloopinrichtings oplossing. De rechter was het eens met RDW dat in de aanbesteding niet stond hoe de as-lift en de gelijkloopinrichting van de remtestbank functioneren, maar alleen dat deze er op moet zitten.

Directeur Cock van der Linden van Maha wil geen commentaar geven. Dat laat hij over aan RDW. Daar zegt woordvoerder Hans van Geenhuizen dat de aanbestedingsprocedure nog steeds loopt – ook na de uitspraak in het kort geding. Wanneer RDW de overeenkomst definitief gunt is vooralsnog onbekend. Theo van Leeuwen van Autec-VLT stelt niet te veel te kunnen zeggen, omdat een en ander nog “onder de rechter” is. In zijn ogen was er bij het kort geding onvoldoende expertise om deze zaak goed te kunnen beoordelen. Wordt dus vervolgd.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
RAI Aftermarket: 2025 wordt goed jaar
17 januari 2025
Liqui Moly: recordomzet 1 miljard euro 2024
17 januari 2025
Baan Twente Best Dealer 2024 Mercedes-Benz
17 januari 2025
Ames opnieuw Seat Dealer van het Jaar
16 januari 2025
NAPA viert honderdjarig bestaan
16 januari 2025
Vier scenario’s voor mobiliteit in 2050
Meest bekeken berichten
Recente reacties