Tussen 2015 en 2020 valt in West-Europa het doek voor bijna 8.500 merkdealers van de huidige 42.400 dealervestigingen. Dat stelt het Europese onderzoeksinstituut ICDP in haar recent verschenen European Car Distribution Handbook 2014.
Een opvallend bericht, want ICDP werkt voornamelijk voor en wordt grotendeels gefinancierd door de Europese automobielfabrikanten. De belangrijkste reden dat ruim twintig procent van de huidige dealerbedrijven gaat sluiten, vloeit voort uit de strategie van veel autofabrikanten, die nu meer dan voorheen actief hun dealernetwerk rationaliseren.
Autofabrikanten weten ondertussen heel goed dat zij voor succes op de lange termijn gebaat zijn bij een gezond dealernetwerk. Dat betekent echter wel dat bij de huidige concurrentiedruk (met als gevolg structureel lage marges) in ieder geval de nieuwverkopen en voor de aftersales het klantenbestand omhoog zal moeten.
Innovatie
In de over het algemeen verzadigde of slechts licht groeiende West-Europese automarkten, betekent dit dat het beschikbare verkoopvolume over minder dealers verdeeld moet worden. Het uitvoeren van deze strategie betekent wel dat een kwart van de dealervestigingen de deuren zal moeten sluiten, aldus ICDP. Dat zal vooral voor de vaak familiale stand alone dealers een slecht bericht zijn.
Behalve dat minder dealers nodig zijn om een beter verkoopgemiddelde per vestiging te realiseren, betekent een beperkt aantal grotere dealers of dealergroepen ook, dat die ‘overblijvende’ merkdealers in staat zijn te investeren in de veranderende retailomgeving. Consumenten die mede door hun online koopproces een ander koopgedrag etaleren, dwingen autoretailers tot innovatieve verkoopmethoden
Klappen
ICDP verwacht dat de grootste klappen vallen bij de traditionele Europese volume merken. Die hebben in verhouding tot andere fabrikanten vaak teveel vestigingen voor het actuele en ook verwachte verkooppotentieel.
Ook hebben de Europese volume merken last van de concurrentie van met name de Koreaanse merken Hyundai en Kia. Die op Europese schaal overigens nog steeds hun dealernetwerken uitbouwen.
Ook de premiummerken Audi, BMW en Mercedes bedreigen de positie van de traditionele volumemerken. In sommige segmenten concurreren zij met prijsgunstige modellen steeds vaker met de duurdere modellen van die volumemerken.